Români implicați într-un scandal de scurgeri de informații ultrasecrete din Suedia
Data publicării:
Foto: Shutterstock
Premierul suedez Stefan Lofven a anunțat luni începerea unei anchete privind o scurgere de date - „un dezastru” care „a expus Suedia și cetățenii suedezi la riscuri”, transmit Reuters și France Presse.
Foto: Shutterstock
Breșa de securitate, care ar putea duce la dezvăluirea identității unor agenți secreți, a fost creată prin decizia agenției naționale de transport de a externaliza serviciile informatice către IBM Suedia, în 2015. Contractul a fost încheiat rapid, ocolindu-se anumite legi și proceduri interne, a recunoscut noul director al agenției, Jonas Bejfvenstam. IBM a subcontractat o parte din servicii, iar astfel au primit acces la registrul permiselor de conducere informaticieni din România și Cehia care nu erau autorizați din punct de vedere al securității.
Deși nu este nouă, problema a fost semnalată abia recent de presa suedeză. Sâmbătă, forțele armate au arătat că ar putea să fi fost compromisă și securitatea unor informații despre personalul și vehiculele militare, despre planurile de apărare și de urgență. Poliția secretă a afirmat că situația este gravă, dar poate fi gestionată.
Luni, prim-ministrul Lofven a declarat că un colaborator l-a informat despre scurgerea de date abia în ianuarie, deși ministrul apărării, Peter Hultqvist, și ministrul de interne, Anders Ygeman, știau încă din 2016, iar ministrul justiției, Morgan Johansson, chiar din 2015.
Agenția suedeză de transport a informat că nu deține un registru al vehiculelor militare și că nu există indicii că datele la care au avut acces persoane neautorizate ar fi fost folosite în mod abuziv. Fosta directoare a agenției de transport, Maria Agren a demisionat în ianuarie, fără a explica motivele. Ulterior, ea a recunoscut că au fost încălcate reguli privind procesarea datelor și a acceptat să plătească o amendă de 70.000 de coroane (aproximativ 7.300 de euro).
IBM Suedia a refuzat să comenteze, afirmând că nu discută niciodată public problemele clienților.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 143 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.