Ca urmare a protestului, partea de nord a capitalei ruse a fost aproape blocată pe o distanță de 12 kilometri pe un important tronson rutier - șoseaua care leagă Moscova de Sankt-Petersburg, al doilea oraș al țării. S-au creat ambuteiaje enorme, s-a stat în trafic ore în șir, șoferii de TIR lăsând liberă doar o bandă de circulație. Șoseaua de centură a Moscovei are o lungime de 109 kilometri.
Manifestanții au anunțat că vor organiza acțiuni similare și în data de 6 decembrie.
Noua taxă de drum pentru vehiculele cu greutate mai mare de 12 tone a intrat în vigoare de la 15 noiembrie. Legea prevede ca până la 1 martie 2016, șoferii de camioane să plătească o sumă echivalentă cu patru cenți (1,53 ruble) pentru fiecare kilometru de drum federal parcurs. De la 1 martie 2016, această taxă ar urma să crească. Banii care se strâng ar urma să fie folosiți la repararea drumurilor, scrie agenția TASS. Șoferii spun însă că taxa este prea mare și se îndoiesc că banii vor fi cheltuiți tot pentru drumuri, așa cum au promis autoritățile.
Pentru ca legea să fie pusă în aplicare, a fost pus la punct un sistem de localizare prin satelit a camioanelor de peste 12 tone, numit Platon.
Taxa de drum ar trebui să fie colectată de o companie privată și apoi transferată fondului federal pentru autostrăzi. Obiectivul este să se adune 40 de miliarde de ruble pe an din această taxă (circa 500 de milioane de euro). Compania are garantată, însă, pentru sistemul de operare, suma de 10 miliarde de ruble (147 de milioane de dolari).
Firma care va aduna taxele este deținută parțial de Igor Rotenberg, fiul unui prieten din copilărie al lui Vladimir Putin, Arkadi Rotenberg, miliardar și partener de judo al președintelui.
Autoritățile ruse îi avertizaseră, luni, pe șoferi că orice acțiune care va perturba circulația rutieră va primi un răspuns ferm din partea forțelor de ordine.
Acest conflict, ignorat la început de cea mai mare parte a presei de stat, a luat o amploare neobișnuită în Rusia, mobilizând sute de camionagii, din Siberia în Daghestan, republica instabilă de unde provin mulți dintre șoferi, și până la Sankt-Petersburg. Inițial, șoferii aveau de gând să se îndrepte către Moscova luni, dar, potrivit unor informații care au circulat pe rețelele sociale, ar fi fost blocați de poliție.
Proteste ale șoferilor au avut loc până acum în mai multe regiuni ale Rusiei. Ministrul transporturilor s-a întâlnit cu reprezentanți ai lor la sfârșitul lunii trecute și le-a spus că impozitul nu poate fi anulat.
Între timp, în încercarea de a potoli protestele șoferilor, parlamentul rus a modificat, vineri, noua lege a drumurilor și a dat de înțeles că este gata să facă și mai multe concesii.
Duma de Stat a votat vineri reducerea amenzilor pentru neplata noii taxe de drum de la 450.000 de ruble (6.670 de dolari) la 5.000 – 10.000 de ruble (75-150 de dolari). Legea trebuie să meargă acum în camera superioară a parlamentului și să fie promulgată de președinte.
Astfel de mișcări contestatare sunt excepționale în Rusia în condițiile în care manifestațiile care au izbucnit după reîntoarcerea la putere a lui Vladimir Putin, în 2012, au fost dur reprimate.
Pe de altă parte, Vladimir Putin continuă să beneficieze de o cotă de popularitate-record, în ciuda unei scăderi a puterii de cumpărare a populației, pe fondul crizei declanșate de scăderea cursului țițeiului și de sancțiunile internaționale impuse Federației Ruse după criza ucraineană, scrie France-Presse.
În mediile economice, s-au făcut auzite mai multe voci care și-au exprimat îngrijorarea în legătură cu impactul acestei taxe asupra prețurilor, pentru că ar putea antrena creșteri ale tarifelor transportatorilor cu peste 20 la sută.