China este pe locul al doilea în lume la lungimea căilor ferate de mare viteză: 98.000 de kilometri. Oficialii de la Beijing vor acum să împărtăşească din experienţa lor şi să contribuie la dezvoltarea infrastructurii din Europa. Premierul chinez a anunţat că Budapesta şi Belgradul vor fi legate de o linie ferată de mare viteză.
„Am fost de acord să începem cooperarea pentru construirea unei căi ferate care să lege Ungaria de Serbia”, a spus Li Keqiang, premierul Chinei.
Premierul ungar Viktor Orban a spus că prin această politică de investiţii, China ajută întreaga Uniune Europeană, nu doar ţara sa.
„Acest acord este mai mult decât obişnuitul „win-win” (câștigătoare – n.r.). Este o situaţie „win-win-win” pentru toată lumea”, a spus Viktor Orban, premierul Ungariei.
În opinia sa, decizia Chinei pentru astfel de investiţii are o importanţă istorică, mai ales că Ungaria nu poate construi singură calea ferată de mare viteză către Serbuia. În 2011, Ungaria şi China au avut schimburi comerciale de șapte miliarde de euro şi sunt în continuă dezvoltare.
Şi premierul Serbiei, Iviţa Dacic, a subliniat importanţa proiectului feroviar, mai ales că viteza medie a trenurilor care circulă prin ţara sa este de 42 de kilometri la oră.
„Când am vorbit despre acest proiect, mi-am asumat un mare risc politic cu privire la viteza cu care se va circula pe această cale ferată”, a spus Iviţa Dacic, premierul Serbiei.
Şi schimburile comerciale dintre China şi Serbia sunt în plină dezvoltare. Recent, Belgradul a obţinut o linie de credit de un miliard de dolari din partea Beijingului. Primul mare proiect chinez de infrastructură în Europa a fost în Serbia, în 2010, prin construirea unui pod peste Dunăre. Valoarea investiţiei a fost de 170 de milioane de euro.