Avioane de luptă rusești FOTO: Digi24
Avioane ale unor țări NATO au decolat din patru locuri diferite pentru a efectua misiuni de interceptare împotriva a patru formații de avioane militare ruse care efectuau „manevre militare semnificative” în spațiile aeriene ale Mării Baltice, Mării Nordului și Mării Negre, a anunțat NATO într-un comunicat.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Manevrele rusești au avut loc marți, 28 octombrie, și miercuri, 29 octombrie.
Aceste intense activități ruse constituie un nivel neobișnuit de activitate aeriană în spațiul european, precizează NATO.
MAREA NEAGRĂ. Avioanele ruse au zburat deasupra Mării Negre chiar în după-amiaza zilei de miercuri. Radarele NATO au detectat și au urmărit patru aeronave care zburau în spațiul internațional de deasupra Mării Negre. Este vorba despre două bombardiere strategice Tu-95 și două avioane de vânătoare de tip Su-27.
Cele patru avioane rusești au fost interceptate de aviația turcă, iar NATO a continuat să le urmărească în spațiul internațional. În jurul orei 16:00 (17:00 ora României), avioanele erau încă în aer, precizează NATO.
MAREA NORDULUI/OCEANUL ATLANTIC. În noaptea de marţi spre miercuri, la ora 4.00, ora României, radarele NATO au detectat şi au urmărit opt avioane ruse care zburau în formație deasupra Mării Nordului. Este vorba despre patru bombardiere strategice de tip Tu-95 și patru avioane de alimentare Il-78. Formația de opt avioane a decolat din Rusia, a trecut peste Marea Norvegiei până în spațiul internațional.
Șase dintre avioanele ruse au făcut cale întoarsă către nord-est, spre Rusia, în timp ce două dintre bombardierele strategice și-au continuat drumul spre sud-vest, zburând paralel cu țărmul Norvegiei. Au ajuns apoi în Marea Nordului, moment în care au intervenit avioane britanice de tip Typhoon.
În momentul în care cele două avioane au ajuns deasupra Oceanului Atlantic, la vest de Portugalia, ele au fost interceptate și identificate de aeronave F-16 ale forțelor aeriene portugheze. Avioanele ruse s-au întors, îndreptându-se către nord-est și zburând apoi la vest de Regatul Unit. Aeronave NATO din Marea Britanie și Norvegia au fost puse în așteptare, iar echipamentele NATO de la sol și din aer au urmărit aparatele rusești. În prezent, cele două bombardiere par să se îndrepte către Rusia, dar la ora 16:00 (17:00, ora României) erau încă în aer, precizează NATO.
Bombardierul și avionul-cisternă nu au prezentat planurile de zbor și nici nu au menținut legătura radio cu autoritățile civile ale traficului aerian, iar echipamentele de identificare de la bord nu au fost pornite. Acest fapt constituie un potențial risc la adresa aviației civile, întrucât autoritățile civile de control al traficului nu pot detecta aceste aeronave și nu se pot asigura că nu există o interferență cu traficul aerian civil, precizează NATO.
MAREA BALTICĂ. În după-amiaza zilei de 29 octombrie, radarele NATO au detectat și urmărit mai mult avioane ruse care au zburat deasuopra Mării Baltice, în spațiul aerian internațional. Este vorba de două aparate de tip MiG-31, două Su-34, un Su-27 și două Su-24. Avioane portugheze F-16 care asigură misiunea de patrulare a Mării Baltice s-au ridicat de la sol, iar avioanele ruse s-au întors în spațiul aerian rusesc.
Șapte avioane de vânătoare ruse au fost interceptate marți
În după-amiaza zilei de 28 octombrie, radarele NATO au depistat și urmărit șapte avioane de luptă ruse care zburau în spațiul aerian internațional deasupra Mării Baltice. Au fost depistate la ora 14:30 (15:30, ora României). E vorba de două MiG-31, două Su-34, un Su-27 și două Su-24.
Avioanele zburau deasupra Golfului Finlandei și au fost interceptate de avioane germane Typhoon ale misiunii de patrulare din Baltica, pentru a fi identificate și pentru a proteja spațiul aerian aliat.
Ulterior, avioanele rusești, care au continuat să zboare deasupra Mării Baltice, au fost interceptate de avioane daneze, finlandeze și suedeze, chiar dacă Finlanda și Suedia nu sunt membre NATO. Aparatele ruse și-au continuat ruta către Kaliningrad. Avioanele anunțaseră planul de zbor autorităților de trafic aerian, foloseau aparatură de identificare, dar nu au menținut contactul radio cu autoritățile civile de control al traficului aerian, menționează NATO.
NATO spune că anul acesta a întreprins peste 100 de zboruri rusești, ceea ce reprezintă de trei ori mai mult decât în 2013.
Procedura ridicării avioanelor de la sol și a interceptării este una standard în momentul în care aeronave care nu se identifică se apropie de spațiul aerian al NATO, a precizat Alianța.