Drumul maşinilor furate din vestul spre estul Europei trece prin România. Numai în acest an oamenii legii au confiscat 161 de maşini de lux. Filiera e mai mereu aceeaşi, spun poliţiştii. Traficanţii se folosesc de identitatea oamenilor fără adăpost, închiriază maşini de la firme din Germania şi Italia, pe care nu le mai duc niciodată înapoi. Bolizii ajung la clienţii care i-au comandat în Ucraina, Republica Moldova sau Rusia. Pentru a nu fi descoperite, de multe ori maşinile sunt duse în ateliere unde li se modifică seria.
Zeci de bolizi aşeaptă să ajungă la proprietarii de drept. În Curtea Poliţiei de Frontieră Iaşi sunt 25 de limuzine confiscate în acest an. Maşinile au fost aduse în ţară din Germania sau Italia de traficanţi şi ar fi trebuit să ajungă în ţări din est.
Acestea sunt doar o parte dintre maşinile care urmau să ajungă în Republcia Moldova şi Rusia numai că au fost reţinute de poliţiştii de frontieră din Iaşi pentru că şi-au dat seama că sunt furate. Un BMW declarat furat în Belgia costă 140.000 de lei şi urma să fie scos din ţară în luna iunie de un român care s-a ales cu dosar penal.
Denis Lazăr, purtător de cuvânt al Poliției de Frontieră Iași: „Persoanele depistate conducand masini furate sunt în majoritate cetăţeni moldoveni dar şi români. Aceştia au declarat fie că sunt cumpărători de bună credinţă, fie că pentru o anumită sumă de bani trebuiau să transporte autovehiculele în ţările de destinaţie.”
Poliţiştii cred că sunt doar scuze inventate aşa că le-au deschis dosare penale şoferilor pentru tăinuire la furt. Oamenii legii spun că şoferii români sunt parte dintr-o reţea internaţională bine organizată. Capii reţelelor acţionează la comanda clienţilor bogaţi din Ucraina, Republica Moldova sau Rusia, care cer întotdeauna masini de lux. De cele mai multe ori filiera e aceeaşi. Traficanţii se folosesc de oameni fără adăpost, le iau actele şi pe baza lor închiriază maşinid e la firme specializate.
Alexandra Popescu, purtător de cuvânt al Poliției de Frontieră: „Racolarea unei persoane fără mijloace materiale care, în schimbul unei sume modice de bani, este de acord să meargă la o bancă să deschidă un cont pe numele său şi implicit să îşi facă un card de credit document în baza căruia merge la aceste firme de profil şi închiriază maşini. Exact, maşina este predată traficantului.”
La un calcul simplu, un traficant face un profit uriaş prin acestă schemă. Pe un site de închirieri de mașini din Italia, un bolid cu peste 200 de cai puetere, se poate închiria pe zi cu mai puțin de 300 de euro. Timp în care mașina poate ajunge deja la clientul care a comandat-o la un preț de peste 50.000 de euro.
Din străinătate se fură nu numai maşini, ci şi microbuze, şi utilaje agricole.