Irlanda este prima ţară din zona euro care încheie cu bine acordul cu Fondul Monetar Internaţional, iar patronii restaurantelor irlandeze invită populaţia să bea o bere în cinstea ieşirii din criză. Legendarele pub-uri din Irlanda au avut probleme mari în ultimii ani. Vânzările lor s-au prăbuşit. Multe s-au închis sau, mai rău, au fost cumpărate de englezi.
În Irlanda, criza a fost atât de grea, încât populaţia nu şi-a permis nici măcar să îşi înece amarul în bere. A fost bine pentru sănătatea irlandezului de rând apăsat de grija zilei de mâine, dar catastrofal pentru pub-uri. Au reuşit să supravieţuiască doar cele care s-au adaptat, iar unele s-au transformat atât de mult, încât cu greu mai pot fi numite pub-uri.
„Ne-am concentrat pe partea alimentară a afacerii. Încercăm să concurăm cu restaurantele. Încercăm să oferim mâncare la fel de bună ca restaurantul, dar la preţ de pub. În ceea ce priveşte băutura, încercăm să concurăm cu preţurile mici ale supermarketurilor”, a detaliat managerul pub-ului Rathmines, Dave Murray, soluţia sa de salvare în criză.
Ca şi în America, în Irlanda criza a avut la origini o bulă imobiliară, iar pub-urile erau înainte de momentul critic cele mai de preţ proprietăţi din Irlanda. În anii de vârf, un pub din capitala Dublin costa de la 6 milioane de euro în sus. Acum, aceleaşi pub-uri costă mai puţin de un milion de euro. Sunt atât de ieftine, încât, spre nemulţumirea irlandezilor, au ajuns să fie cumpărate de rivalii englezi. De exemplu, lanţul britanic de baruri JD Wetherspoon vrea să investească 50 de milioane de euro în pub-urile irlandeze în următorul deceniu.
„În Marea Britanie, spunem că un pub la 40.000 de oameni este o ţintă rezonabilă. Sunt multe necunoscute aici în Irlanda, dar probabil vom cumpăra 10-20 de pub-uri în următorii cinci-zece ani”, afirmă fondatorul lanţului JD Wetherspoon, Tim Martin.
Însă, cum pub-urile joacă un rol mult prea important în economia Irlandei, nu mai contează din ce ţară vin investitorii, atâta timp cât au bani. Iar ieşirea din acordul cu Fondul Monetar Internaţional ar putea readuce încrederea în economie şi buna dispoziţie de altădată în pub-uri.
Business Club