Comisia Europeană a prezentat joi o iniţiativă de extindere a listei infracţiunilor prevăzute de legislaţia UE pentru a include discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură, astfel cum a anunţat preşedinta Ursula von der Leyen, transmite într-un comunicat executivul comunitar.
Discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură au cunoscut o creştere puternică în întreaga Europă şi au devenit un fenomen deosebit de grav şi îngrijorător în mediul online şi în afara acestuia. Este necesară o acţiune comună la nivelul UE pentru a face faţă acestei provocări care se manifestă în întreaga UE.
Cu toate acestea, în prezent nu există niciun temei juridic pentru incriminarea discursurilor de incitare la ură şi a infracţiunilor motivate de ură la nivelul UE. Lista existentă a infracţiunilor UE din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) trebuie extinsă pentru a asigura norme minime comune privind definirea infracţiunilor şi stabilirea sancţiunilor aplicabile în toate statele membre ale UE.
Iniţiativa de joi este primul pas în procesul de extindere a listei infracţiunilor prevăzute de legislaţia UE. Următorul pas ar fi ca statele membre să aprobe iniţiativa, înainte să poată fi prezentată o propunere legislativă de către Comisie.
Vicepreşedinta Comisiei Europene pentru valori şi transparenţă, Vera Jourova, a declarat: „Ura nu îşi are locul în Europa. Aceasta contravine valorilor şi principiilor noastre fundamentale. Avem nevoie de acţiune la nivelul UE pentru a ne asigura că ura este incriminată în acelaşi mod peste tot în Europa”.
„Avem nevoie de un răspuns ferm la provocările pe care le reprezintă discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură în întreaga UE”
Comisarul pentru justiţie, Didier Reynders, a declarat la rândul său: „Avem nevoie de un răspuns ferm la provocările pe care le reprezintă discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură în întreaga UE: acum şi în viitor. Iniţiativa de astăzi reprezintă un pas important către un răspuns european mai eficace la astfel de ameninţări împotriva pluralismului şi a incluziunii. Nu vom permite unui astfel de fenomen să ne slăbească democraţiile”.
Iniţiativa prezintă motivele care fac necesară extinderea listei infracţiunilor prevăzute de legislaţia UE pentru a include discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură, în lumina criteriilor stabilite la articolul 83 alineatul (1) din TFUE.
Dimensiunea transfrontalieră a discursurilor de incitare la ură şi a infracţiunilor motivate de ură - Discursurile online de incitare la ură se răspândesc rapid şi sunt accesibile tuturor, oriunde. Ideologiile care stau la baza discursului de incitare la ură şi a infracţiunilor motivate de ură pot fi dezvoltate la nivel internaţional şi pot fi partajate rapid online. Infracţiunile motivate de ură pot fi comise de reţele cu membri din mai multe ţări.
Discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură ca domeniu al criminalităţii - Comisia consideră că discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură reprezintă un domeniu al criminalităţii deoarece au o caracteristică intrinsecă specială, şi anume „ura” îndreptată împotriva unor persoane sau grupuri de persoane care împărtăşesc (sau sunt percepute ca împărtăşind) aceleaşi caracteristici protejate.
Discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură ca domeniu al criminalităţii deosebit de grave
Discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură ca domeniu al criminalităţii deosebit de grave - Discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură sunt infracţiuni deosebit de grave, deoarece subminează valorile comune ale UE şi drepturile fundamentale consacrate la articolele 2 şi 6 din Tratatul privind Uniunea Europeană. Acestea au un impact negativ asupra persoanelor, a comunităţilor lor şi asupra societăţii în ansamblu.
Evoluţii în materie de criminalitate - S-a înregistrat o creştere constantă a celor două fenomene, ca urmare a diferitelor schimbări şi evoluţii economice, sociale şi tehnologice. Pandemia de COVID-19 a fost unul dintre factorii care au contribuit la această creştere, informează Agerpres.
Nu există alternative la extinderea listei infracţiunilor prevăzute de legislaţia UE - Discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură sunt incriminate într-o măsură diferită în statele membre ale UE. Numai extinderea listei infracţiunilor prevăzute de legislaţia UE pentru a include discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură poate permite o abordare eficace şi cuprinzătoare a acestor fenomene la nivelul UE, precum şi o protecţie consecventă a victimelor unor astfel de acte.
În etapele următoare, Consiliul UE trebuie să adopte în unanimitate, după obţinerea aprobării Parlamentului European, o decizie prin care discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură să fie identificate drept un alt domeniu al criminalităţii care îndeplineşte criteriile prevăzute la articolul 83 alineatul (1) din TFUE.
După aceasta, Comisia poate propune adoptarea de acte legislative prin care să se stabilească norme minime privind definiţiile şi sancţiunile pentru discursurile de incitare la ură şi infracţiunile motivate de ură, care să fie adoptate de Parlamentul European şi de Consiliu în conformitate cu procedura legislativă ordinară.
Editor : Liviu Cojan