Mass media și rețelele sociale din Franța au fost inundate marți de speculații despre o ofertă misterioasă către influenceri și vedete YouTube, cărora li s-ar fi cerut să denigreze public vaccinul Pfizer contra cost, scrie France24, preluând AFP.
Cei vizați de această ofertă, persoane active în domeniul medical sau cel al științelor, au spus că au primit un mail din partea unei agenții de comunicare ce părea să fie din Marea Britanie, care le-a propus un "parteneriat" din partea unui client cu "un buget imens", dar care dorea să rămână anonim și, de asemenea, să păstreze înțelegerea secretă.
"Ciudat. Am primit o propunere de parteneriat care consta în denigrarea vaccinului Pfizer într-un clip video", a scris pe Twitter Leo Grasset, al cărui canal de științe pe YouTube are aproape 1,2 milioane de subscriberi.
"Buget imens, clientul vrea să rămână incognito, iar eu să nu dezvălui că sunt plătit."
Apoi, Leo Grasset a adăugat: "Incredibil. Adresa agenției din Londra care m-a contactat este falsă. Nu a fost niciodată acolo, este adresa unui centru de chirurgie laser. Tot staff-ul are profiluri ciudate pe LinkedIn".
Profilurile pe care le-a găsit au dispărut între timp, dar nu înainte ca Grasset să observe că "toți munceau în Rusia".
Sami Ouladitto, un comedian cu aproape 400.000 de subscriberi, a relatat o abordare similară, la fel ca și Et Ca Se Dit Medecin (Și Își Mai Zic Și Doctori - n.r.), un medic debutant cu 84.000 de followeri pe Instagram.
"E jalnic, e periculos, e iresponsabil și n-o să le meargă", a declarat marți ministrul Sănătății, Olivier Veran.
Francezii sunt în majoritatea lor în favoarea vaccinării și "nu cred că vreo tentativă de a le schimba opinia va funcționa", a mai spus el, adăugînd că nu știe dacă așa-zisa ofertă provine din Rusia.
Autorul mailurilor, o agenție care pretinde că este din Londra și se numește Fazze, este dificil de urmărit, scriu publicațiile franceze.
Potrivit Le Monde, Fazze nu a fost niciodată înregistrată în Marea Britanie, dar ar putea avea o reprezentanță legală în Insulele Virgine.
Dar, potrivit profilului LinkedIn al șefului companiei, șters între timp, agenția operează undeva în afara Moscovei, a mai scris Le Monde.
Persoane care spun că știu mai multe despre subiect au scris pe Twitter că agenția le oferea 2.000 de euro influencerilor pentru a spune în public că vaccinul Pfizer a provocat mai multe decese decât oricare alt vaccin.
Serul de la Pfizer a câștigat multă popularitate în Franța, după ce vaccinul de la AstraZeneca a pierdut mult teren în UE din cauza îngrijorărilor de sănătate și a problemelor de livrare, mai notează France24.
După un start mai încet, campania de vaccinare din Franța a prins viteză, ajungînd ca 23 de milioane de persoane, o treime din populație, să primească cel puțin o doză.
Editor : Bogdan Păcurar