Tunelul Marmaray este proiectul de suflet al premierului Recep Erdogan, încă de pe vremea când era primar al Istanbulului. A preluat ideea de la un sultan otoman din secolul al XIX-lea, în speranţa că va contribui la degajarea traficului din metropola cu 12 milioane de locuitori.
Graţie tunelului, trenul va parcurge în doar câteva minute distanţa dintre cele două maluri ale Bosforului. Este primul tunel submarin care leagă două continente şi totodată cel mai adânc din lume.
„Este oarecum înfricoşător, dar trăim într-un oraş unde este aproape imposibil să se mai construiască drumuri, iar podurile distrug şi puţina natură care a mai rămas”, spune un locuitor din Istanbul.
Construită la o adâncime mai mare de 62 de metri, într-o zonă predispusă la cutremure, structura este proiectată să reziste la un seism de magnitudine 9 pe scara Richter.
„Dacă te afli la epicentrul unui cutremur de o asemenea magnitudine, veţi simţi doar o uşoară zgâlţâitură, în timp ce la suprafaţă vor fi distrugeri majore”, declară Metin Tahan, reprezentant al Ministerului Transporturilor din Turcia.
Construcţiile au costat trei miliarde de euro şi au durat nouă ani, fiind întârziate de o serie de descoperiri arheologice importante în zonă. Deşi proiectul a fost considerat prea costisitor de adversarii premierului Recep Erdogan, guvernul speră că astfel va lua sfârşit calvarului de zi cu zi a milioane de locuitori ai Istanbulului, care traversează zilnic Bosforul pe două poduri, mereu supraaglomerate.