Compania de sateliți privați și de inteligență geospațială BlackSky a publicat o imagine care arată ceea ce pare a fi un dirijabil în formă de lacrimă sau un aerostat aflat în fața unui hangar uriaș dintr-un deșert din nord-vestul Chinei, potrivit CNN.
Experții din domeniul aerospațial spun că imaginile, obținute cu trei luni înainte ca un balon chinezesc de spionaj să fie doborât în apropiere de coasta Carolinei de Sud, ar putea semnala un progres notabil al programului de dirijabile al Chinei și demonstrează existența unei aeronave mai versatile și mai manevrabile decât ceea ce a fost observat sau ce s-a știut până acum.
Imaginile luate în noiembrie 2022 de sateliții BlackSky arată un dirijabil de 30 de metri lungime în mijlocul unei piste lungi de un kilometru care face parte dintr-un complex militar construit într-un deșert din nord-vestul Chinei.
Directorul executiv al Institutului Aerospațial din Oklahoma, James Jacobs, a spus că un dirijabil de acest gen ar putea fi folosit ca un „submarin al cerului” și că pare să aibă capacități de navigare și de propulsie dedicate, ceea ce i-ar permite aeronavei să rămână în aer deasupra unei regiuni pentru o perioadă lungă de timp.
Programul „aproape spațial” al Chinei
Potrivit unui raport din 2018 realizat de Rand Corporation legat de strategia Chinei privind războiul modern, aeronavele de acest gen sunt preferate de Beijing pentru că sunt „mai ieftine... și oferă informații mai precise” decât sateliții, în timp ce sunt mai puțin expuse riscului de a fi distruse.
Cu toate că China nu este singura țară care folosește dirijabile, descoperirea confirmă faptul că programul armatei chineze folosește toate cele trei tipuri de dirijabile: rigid (zepelinul original), nerigid (balonul) și semirigid (zepelinele noi).
„Dacă trebuie să ghicesc, dirijabilul este probabil un fel de test”, a spus William Kim, un specialist în baloanele de supraveghere de la The Marathon Initiative.
Jacobs nu crede că hangarul uriaș a fost construit pentru a adăposti dirijabilul depistat în imaginile obținute prin satelit. „Acest hangar de dirijabile este făcut pentru aeronave mult mai mari decât ceea ce ai pentru acest vehicul”.
Nu este clar care le este scopul, dar Hayes spune că un indicator major că Beijingul a accelerat programul de dezvoltare a dirijabilelor ar fi dacă o aeronavă cu adevărat mare ar ieși din hangar.
Editor : Raul Nețoiu