Încă din campania electorală, Donald Trump ataca presa cum nici Richard Nixon n-ar fi îndrăznit. Pentru preşedintele american, presa care nu îi este favorabilă înseamnă „știri false”. Cum reușește Trump să decredibilizeze mass-media? Explicații de la Răzvan Sibii, profesor de jurnalism la Universitatea din Massachusetts:
Răzvan Sibii, profesor la UMass Amherst, SUA: Campania electorală a luiTrump s-a sprijinit de la bun început pe două tactici: una ar fi crearea unui duşman sau a mai multor duşmani, iar a doua: crearea de instituţii alternative care să ia faţa polilor de putere care ar putea să-i conteste deciziile.
Trump a căpătat multă atenţie de la mass-media. Iar acea dinamică a fost folosită de el şi de echipa lui în campania electorală şi continuă să o folosească şi acum. Tactica este de a arunca o declaraţie sau un decret de genul ăsta pe piaţa de idei şi apoi de a se retrage sau de a se uita la jurnalişti care se dau de ceasul morţii să verifice informaţiile care nu-s de verificat, pentru că sunt nişte minciuni crase. Joci jocul lui dacă te apuci să explici că nu-i adevărat şi de ce nu-i adevărat.
Decredibilizarea mass-media nu e o strategie nouă, însă Trump a reuşit să o pună la punct într-un mod incredibil. Şi, în acelaşi timp, îşi construieşte instituţii alternative. Are presa lui, se foloseşte foarte bine de Twitter.
Milioane de americani trăiesc sub impresia că New York Times, CNN mint precum respiră. Nu zic că nu au aceste instituţii mass-media bubele lor, dar diferenţa între cum se scrie o ştire la New York Times şi ce-i iese pe gură preşedintelui Trump este ca de la cer la pământ.
Îmi dau seama de capcana în care am căzut toţi. Pot să analizez sistemul prin care Trump îşi bate joc de jurnalişti şi îi pune la lucru în favoarea lui, în acelaşi timp în care îi înjură zilnic. Nu e greu să-ţi dai seama cum o face. Ce e greu e să găsim o soluţie prin care să nu devenim Partidul Democrat, să nu devenim duşmanul de moarte al administraţiei Trump, să rămânem jurnalişti.