Cu cât mai repede, cu atât mai bine: acesta este motto-ul multor șoferi germani. Pentru ei, viteza înseamnă libertate. „Întotdeauna este adrenalină pură. E ca atunci când un avion decolează și te lipește de scaun”, spune Kemal Sak. „Reduce stresul și îți dă o stare de bine. Practic, e ca un drog, un drog legal”, adaugă bărbatul. Dar totul s-ar putea schimba în curând. Urmăriți un reportaj marca „Focus Europa”, un proiect Digi24 şi Deutsche Welle. Emisiunea e difuzată vinerea la ora 23:30 și în reluare sâmbăta de la ora 19:30.
La alegerile recente din Germania, toți candidații au promis un lucru: acela că vor aborda problema schimbărilor climatice. Asta înseamnă că oamenii din această ţară ar putea fi nevoiți să-și schimbe obiceiurile când vine vorba de mașinile lor. Germania este singurul stat european fără limită de viteză pe autostrăzi. Numai că viteza dăunează mediului înconjurător, așa că în curând ar putea fi impuse o serie de restricţii, lucru care ar reduce și accidentele mortale.
„O măsură arbitrară”
Mulți germani iubesc mașinile rapide, iar impunerea unei limite de viteză de 130 de kilometri pe oră nu-i bucură prea tare. În plus, multe orașe iau măsuri pentru a reduce viteza pe străzi de la 50 la 30 de kilometri pe oră. Un reporter Deutsche Welle a mers în Aachen, lângă frontiera belgiană, unde a discutat cu câţiva oameni care nu vor asemenea decizii.
30 de kilometri la oră este noua limită de viteză impusă în tot mai multe orașe din Germania. Așa e și în Aachen. Vorbim de o schimbare a acestor vremuri, dar care nu le convine lui Kemal Sak și fratelui său, Cem. Cei doi se ocupă cu tunningul auto și se simt nedreptățiți.
„Acolo unde e nevoie și are legătură cu siguranța oamenilor - în special în cazul copiilor care merg la școală dimineața - este absolut justificat. Dar sunt o mulțime de locuri în care nu este necesar. În alte zone în care limita de viteză este mai mare de 30 se poate vedea că nu este vorba doar despre limita de viteză și siguranță. Mai degrabă e o măsură, să-i zicem arbitrară, doar arbitrară...” - spune Cem Sak, mecanic de tuning auto.
30 de km/h, noua limită de viteză din Aachen
Cu toate acestea, consiliul municipal spune că impunerea limitei de 30 de kilometri la oră pe drumurile principale face ca orașul Aachen să fie mai sigur, mai curat, mai puțin poluat. Iar Agenția de Mediu din Germania confirmă că un trafic la viteze reduse înseamnă aer mai curat.
„E mai sigur pentru toți cei care se plimbă pe aici”, spune o tânără din Aachen.
„Oricui nu a încercat deja îi pot recomanda asta: luați-vă bicicleta și mergeți 30 de km!” - îndeamnă un bărbat.
„Chiar și atunci când există un semn care indică limita de 30 de kilometri la oră, oamenii îl ignoră - mai ales noaptea. Este un comportament pe care mulți trebuie să-l reconsidere”, este de părere un alt locuitor din Aachen.
Golful 2 vechi, de 300 de cai putere
Dar nu toată lumea vrea să schimbe lucrurile. Sunetul motorului este ca o muzică pentru urechile lui Kemal.
„E copilul meu. Categoric. O am de peste zece ani. Și am muncit atât de mult la ea, cu atâta pasiune”, spune Kemal Sak vorbind despre mașina sa.
Când va fi gata, acest Golf 2 vechi va avea 300 de cai putere – extrem de mult pentru 30 de kilometri la oră. Pentru Kemal și prietenii săi, protejarea mediului nu este o prioritate.
„În țara vecină, Belgia, conduc mașini de epocă sau pe motorină care chiar poluează. Deci, opt kilometri mai încolo nu salvăm planeta de poluare”, subliniază Kemal Sak, mecanic de tuning auto.
Dar Marvin Krings vrea să salveze mediul și spune că avem tot mai puțin timp la dispoziție. Deci, dacă impunerea unei limite de viteză de 30 de kilometri la oră ajută, el este de acord. Nu înțelege de ce mulți șoferi nu pot respecta această regulă.
„Rata de conformare este, din păcate, destul de mică în Aachen. Nu știu dacă merg mult mai repede decât limita, dar cu siguranță nu o respectă”, arată Marvin Krings, membru al Asociației Cicliștilor.
Ce pot face 700 de cai putere
Există un conflict de interese. Oricine conduce o asemenea mașină vrea să arate ce poate face. Acest Nissan GTR are peste 700 de cai putere și consumă 21 de litri de combustibil la 100 de kilometri, în traficul din oraș. Aici, nimeni nu ne-ar da un interviu. Dar Kemal ne arată într-un videoclip din 2008 cât de „distractiv” e să conduci o mașină atât de puternică.
„De-a lungul anilor, eu și prietenii mei ne-am străduit să facem acest drift. Pentru asta e nevoie de putere și, preferabil, de tracțiune spate”, explică Kemal Sak.
Germania este singura țară europeană fără limită de viteză pe autostrăzi. Șoferi precum Cem se tem că impunerea limitelor de 30 de kilometri la oră în orașe este începutul sfârșitului pentru pasiunea lor.
„Desigur, siguranța are prioritate, dar știm cu toții că nu este vorba doar de siguranță. Este vorba despre obstacole, în special pentru cei cărora le place să conducă, să tuneze și să-și aranjeze mașinile și care se simt bine la volan”, spune Cem Sak, mecanic de tunning auto.
Pentru Kemal și Cem, este mai distractiv fără limită generală de viteză. Dar ei încep să fie o minoritate, fiindcă majoritatea germanilor sunt acum în favoarea impunerii unor limite de viteză pentru protejarea mediului.