Poliţia din Marea Britanie a deschis o anchetă de fraudă la Poşta Britanică după ce sute de angajaţi au fost acuzaţi pe nedrept că au furat bani, în condiţiile în care de fapt de vină era o eroare a sistemului informatic, relatează AP, citată de news.ro.
Poliţia Metropolitană a anunţat că investighează „potenţiale infracţiuni de fraudă care decurg din aceste urmăriri penale”, legate de banii pe care Poşta i-a primit „ca urmare a urmăririlor penale sau a acţiunilor civile” împotriva lucrătorilor poştali acuzaţi.
De asemenea, poliţia investighează potenţiale infracţiuni de sperjur şi influenţarea cursului justiţiei în legătură cu investigaţiile şi urmăririle penale efectuate de Poşta Britanică.
În perioada 1999-2015, peste 700 de şefi de unităţi poştale au fost acuzaţi de furt sau fraudă, deoarece computerele au indicat în mod eronat că lipsesc bani. Mulţi au fost ruinaţi financiar după ce au fost obligaţi să plătească sume mari către companie, iar unii au fost condamnaţi şi trimişi după gratii. Câţiva s-au sinucis.
Adevăratul vinovat era un sistem de contabilitate computerizat defectuos numit Horizon, furnizat de firma japoneză de tehnologie Fujitsu, care a fost instalat în oficiile poştale locale în 1999. Poşta Britanică a susţinut mulţi ani că datele din Horizon sunt sigure şi i-a acuzat pe directorii de oficii de lipsă de onestitate atunci când sistemul a arătat că lipsesc bani.
După ani de eforturi din partea victimelor şi avocaţilor acestora, Curtea de Apel a anulat 39 dintre condamnări în 2021. Un judecător a declarat că Poşta „ştia că existau probleme serioase cu privire la fiabilitatea” Horizon şi că a comis greşeli „flagrante” în ceea ce priveşte investigarea şi divulgarea.
În total, 93 dintre lucrătorii poştali au avut acum condamnările anulate, potrivit Poştei Britanice. Însă mulţi alţii nu au fost încă exoneraţi şi doar 30 au fost de acord cu plata unor despăgubiri „complete şi definitive”. O anchetă publică privind scandalul este în curs de desfăşurare din 2022.
Până în prezent, nicio persoană din cadrul companiei publice Post Office sau al altor companii implicate nu a fost arestată şi nici nu a fost acuzată penal.
Lee Castleton, un fost director de unitate care a dat faliment după ce a fost cercetat pentru dispariţia de fonduri, a declarat că familia sa a fost marginalizată în oraşul natal Bridlington, din nordul Angliei. El a spus că fiica sa a fost hărţuită pentru că oamenii credeau că „tatăl ei era un hoţ şi că lua bani de la bătrâni”.
El a spus că victimele au dorit ca persoanele responsabile să fie numite.
„Este vorba despre responsabilitate”, a declarat Castleton pentru Times Radio, sâmbătă. „Să vedem cine a luat aceste decizii şi a făcut ca acest lucru să se întâmple”.
Scandalul care durează de mult timp a stârnit din nou indignare odată cu difuzarea, săptămâna aceasta, a unei docudrame TV, „Domnul Bates vs. Post Office”. Aceasta a prezentat o luptă de două decenii a directorului de unitate, Alan Bates, interpretat de Toby Jones, pentru a scoate la iveală adevărul şi a-i reabilita pe lucrătorii poştali nedreptăţiţi.
Directorul general al Post Office, Nick Read, numit în funcţie după scandal, a salutat serialul TV şi a declarat că speră că acesta „va creşte şi mai mult gradul de conştientizare şi îi va încuraja pe toţi cei afectaţi care nu s-au manifestat încă să ceară despăgubirile şi compensaţiile pe care le merită”.
Un avocat al unora dintre angajaţii poştali a declarat că 50 de noi potenţiale victime au contactat avocaţii de când a fost difuzată emisiunea pe reţeaua ITV.
„Drama a ridicat gradul de conştientizare a publicului la un nivel cu totul nou”, a declarat avocatul Neil Hudgell. „Publicul britanic şi simpatia sa copleşitoare pentru situaţia acestor oameni le-a dat unora puterea de a se prezenta în sfârşit. Aceste cifre cresc pe zi ce trece, dar sunt mult mai mulţi acolo.”
Editor : Adrian Dumitru