Franța a descoperit și destructurat o masivă rețea rusească de dezinformare și propagandă, parte a eforturilor regimului criminal de la Kremlin de a submina sprijinul european pentru Ucraina, scrie Politico. Campania rusească se folosea de numele și logo-urile unor importante organizații media franceze precum Le Monde, Le Figaro și Le Parisien, pentru a le discredita și a răspândi propaganda rusă.
„Implicarea ambasadelor Rusiei și a centrelor culturale rusești care au participat activ la amplificarea acestei campanii, inclusiv prin conturile lor instituționale de pe rețelele sociale, este o nouă ilustrare a strategiei hibrid folosită de Rusia pentur a submina dezbaterea democratică”, a spus șefa diplomației franceze, Catherine Colonna.
Conform unui raport al agenției Viginum, campania rusească a inclus răspândirea de conținut pro-Kremlin, furarea indentității unor organizații media franceze și a unor site-uri guvernamentale, crearea de site-uri de dezinformare în limba franceză și coordonarea unor conturi false pentru a răspândi acest conținut.
Campania a fost numită „Reliable Recent News”, denumită astfel după un site pro-Kremlin. Este vorba de al doilea val de operațiuni de „clonare” a surselor de informare europene. Anul trecut, NGO EU DisinfoLab, Meta și AFP relatau despre operațiuni similare împotriva unor publicații germane, precum Der Spiegel, FAZ sau Bild.
În ciuda închiderii organizațiilor de propagandă rusești RT sau Sputnik în multe țări europene, dezinformarea rusească încă se răspândește în Uniunea Europeană. La începutul lunii, președinta Slovaciei, Zuzana Caputova declara că propaganda rusă găsește public în țara ei.
Principalele narațiuni susținute de ruși sunt acelea că sancțiunile nu au efecte, că statele occidentale sunt „rusofobe”, că ucrainenii sunt „naziști” și că există un efect negativ ca urmare a venirii refugiaților ucraineni.
În 2021, Franța a creat o agenție, Viginum, tocmai în scopul de a descoperi manipulările și dezinformările venite din afara țării.
Editor : Adrian Dumitru