Vladimir Putin a semnat sâmbătă un decret prin care ordonă FSB-ului, serviciul de informații al țării, să se ocupe de securizarea podului din Crimeea - care în cursul dimineții a fost avariat de o explozie suspectă -, dar și a cablurilor electrice și a gazoductului ce alimentează peninsula ucraineană pe care a anexat-o ilegal în 2014.
„Vladimir Putin a semnat un decret pentru modernizarea măsurilor de protecție la traversarea Strâmtorii Kerci, dar și a liniei care transportă energie electrică între Federația Rusă și peninsula Crimeea, precum și a gazoductului dintre Krasnodar Krai și Crimeea”, informează un comunicat al Kremlinului.
„În scopul îmbunătățirii eficienței măsurilor de protecție a transportului prin Strâmtoarea Kerch, a podului energetic între Federația Rusă și Peninsula Crimeea și a conductei principale de gaz Krasnodar Krai - Crimeea, am decretat:
1. Autorizarea Serviciului Federal de Securitate al Federației Ruse să organizeze și să coordoneze măsurile de protecție pentru traversarea Strâmtorii Kerci, pentru rețeaua electrică a punții energetice Federația Rusă - Peninsula Crimeea și pentru conducta magistrală de gaze Krasnodar Krai - Crimeea, pe durata funcționării acestora”, se spune în textul decretului, care mai precizează că ordinul intră în vigoare imediat după semnare.
Tot site-ul Kremlinului informează că Vladimir Putin a primit rapoarte de la prim-ministrul Mihail Mișușțin, vicepremierul Marat Husnullin, miniștrii pentru situații de urgență, Aleksandr Kurenkov, și transporturilor, Vitali Saveliev, precum și de la șefii agențiilor de securitate în legătură cu incidentul petrecut sâmbătă dimineață la podul din Crimeea.
Vladimir Putin l-a însărcinat pe premier să înființeze o comisie guvernamentală care să afle motivele „accidentului” și să-i elimine consecințele cât mai curând posibil. Din comisie vor face parte și șefii regiunilor Krasnodar și Crimeea, precum și reprezentanți ai Serviciului Federal de Gardă, Serviciului Federal de Securitate și Ministerului de Interne.
„La instrucțiunile șefului statului, ministrul transporturilor Vitali Saveliev și ministrul pentru situații de urgență, Aleksandr Kurenkov, s-au deplasat la locul accidentului”, informează Kremlinul.
Podul Crimeei, căruia i se mai spune și „Podul lui Putin”, pentru că este proiectul în care liderul de la Kremlin s-a implicat personal după anexarea Crimeei, în 2014, leagă partea de vest a Rusiei de Peninsula Crimeea, peste Strâmtoarea Kerci. Este cel mai lung din Europa și costurile sale au fost imense. Construcția a fost încredințată unui oligarh rus, fost partener de judo al lui Vladimir Putin. Este o lucrare de infrastructură strategică și totodată simbolică pentru planurile agresive ale dictatorului rus.
Până acum, responsabilitatea pentru securitatea podului era împărţită de trei instituții, potrivit deputatului rus Alexandr Hinştein. Ministerul Apărării monitoriza spaţiul aerian, Garda Naţională Rosgvardia s-a ocupat de supravegherea maritimă, iar traficul rutier şi rutele feroviare erau controlate de Ministerul Transporturilor, scrie Agerpres.
Ce s-a întâmplat cu podul lui Putin din Crimeea
Podul lui Putin peste Strâmtoarea Kerci s-a rupt în zorii zilei de sâmbătă în urma unei explozii. Sunt două variante despre ce s-a întâmplat cu podul. Ar fi sărit în aer un camion încărcat cu ceva inflamabil - muniție sau îngrășăminte chimice - ori ceva sub pod ar fi explodat. Cert este că primele elemente al anchetei ar arăta că șoferul camionului era cetățean rus. Explozia care a avut loc în partea rutieră a podului a afectat însă și structura feroviară de deasupra. În momentul exploziei trecea un trec cu vagoane-cisternă, care s-au aprins de la deflagrație.
Autoritățile ruse susțin că spre finalul după-amiezii de sâmbătă au reușit să reia traficul rutier pe podul avariat. E drept că e vorba de numai 10 mașini la fiecare jumătate de oră, adică cel mult 480 de mașini pe zi. Înseamnă de aproape 85 de ori mai puțin față de capacitatea normală a podului. În plus, niciun camion nu poate traversa în prezent Podul Crimeei, ceea ce înseamnă că liniile de aprovizionare ale armatei ruse desfășurate pe frontul din Ucraina rămân rupte pentru moment.
Vicepremierul ucrainean a anunțat ulterior că și traficul feroviar a fost reluat, iar cel de pasageri ar urma să se reia în cursul nopții.
Cine a aruncat în aer podul lui Putin
Deși privirile s-au întors imediat către serviciile ucrainene, nimeni nu a revendicat până acum oficial lovitura asupra podului lui Putin, însă cutremurul declanșat de această explozie se va simți cu siguranță și în perioada urmtoare.
La Moscova, taberele din structurile de securitate ar fi început deja să dea vina una pe alta pentru ce s-a întâmplat. Ministerul Apărării acuză FSB, după ce ministrul apărării Serghei Șoigu a tot fost vizat de criticile unor locotenenți de-ai lui Putin în ultimele săptămâni.
Pe de altă parte, surse din rândul serviciilor secrete ucrainene vorbesc de arestarea a zeci de ofițeri și de oprirea circulației în centrul capitalei ruse, sâmbătă după-amiază, unde și-ar fi făcut apariția gărzile de elită ale regimului Putin.
Mihailo Podoliak, consilierul președintelui ucrainean Volodimir Zelenski, a declarat pentru Reuters că el crede că explozia Podului din Crimeea a fost aranjată de Rusia, dar nu a spus de unde are aceste informații. „Aceasta este o manifestare concretă a conflictului dintre FSB (serviciul de informații) și (companiile militare private), pe de o parte, și Ministerul Apărării/Statul Major General al Federației Ruse, pe de altă parte”, a spus el.
Cotidianul „The Washington Post” susține însă că un oficial din guvernul ucrainean i-ar fi declarat că serviciile speciale ucrainene s-au aflat în spatele atacului de pe Podul Crimeea. Site-ul de știri Ukrainska Pravda a relatat inițial despre o presupusă implicare a guvernului de la Kiev, citând un oficial neidentificat din cadrul forțelor de ordine, care a declarat că serviciul de securitate ucrainean, SBU, a fost implicat, precizează The Washington Post.