Singurul portavion operațional al Rusiei, Admiral Kuznețov, se află într-o stare de degradare atât de avansată, încât este mereu însoțit de un remorcher în cazul în care se defectează, spun surse din Marina Britanică. Nava, intrată în serviciu în urmă cu 25 de ani, se deplasează în aceste zile către Siria și a fost escortată în Canalul Mânecii de nave ale Marinei Regale Britanice.
Portavionul trebuia să intre într-un program amplu de modernizare în 2012, dar acest lucru nu s-a întâmplat din mai multe motive, inclusiv unele probleme financiare. Se avea în vedere eliminarea rachetelor anti-navă, pentru a obține mai mult loc pentru avioane, muniții, combustibil și pentru mai mulți marinari.
Experții navali britanici invitați la bordul navei spun că instalațiile sanitare sunt atât de degradate, încât unele toalete nu pot fi folosite, a avut probleme constante cu alimentarea cu electricitate și a suferit mai multe accidente.
Admiral Kuznețov este nava amiral a flotei rusești și singurul portavion din dotarea marinei, iar conform catalogării interne este un crucișător greu purtător de avioane. A intrat în serviciu în 1991.
De-a lungul timpului a purtat mai multe nume: Riga, Leonid Brejnev, Tbilisi, fiind în cele din urmă botezat după amiralul flotei URSS, Nikolai Gherasimovici Kuznețov.
Este prima navă de acest fel, care a dat și numele clasei: clasa Kuznețov. Cea de a doua navă din această clasă a fost Varyag, care după dezmembrarea Uniunii Sovietice a ajuns în posesia Ucrainei, care apoi a vândut-o Chinei pentru a fi transformată în hotel plutitor.
În 1997 a intrat în reparații capitale, întorcându-se în serviciu în 1998. În ciuda problemelor tehnice, oficialii ruși vor ca portavionul Kuznețov să rămână în serviciu până cel puțin în anul 2030.
Admiral Kuznețov are o lungime de 302,3 metri, are un deplasament de 58.000 de tone și un echipaj de 2.626 de oameni. La bordul navei încap 26 de aparate de zbor - 13 avioane Su-33, 2 Su-25 UTG și 11 elicoptere. Kuznețov este propulsat de opt motoare diesel care dezvoltă 200.000 de cai-putere, se deplasează cu o viteză de până la 54 km/h și are o autonomie de 15.700 de kilometri.
Cum este dotată marina americană la acest capitol
SUA, considerată de specialiști cea mai mare putere militară, luând în considerare dotările forțelor armate, sunt lideri mondiali la acest capitol. Americanii au în exploatare 20 de portavioane.
Cea mai nouă navă de acest tip lansată la apă de SUA este portavionul USS Gerald Ford, a costat 13 miliarde de dolari și este cea mai mare şi cea mai scumpă navă de război din lume.
Intrată în dotarea marinei americane în 2016, nava este capabilă să efectueze cu 25% mai multe lansări aeriene decât modelele anterioare, iar reactoarele nucleare produc până la de trei ori mai mai multă energie.
USS Gerald Ford are o lungime de 333 de metri şi un deplasament de peste 100.000 de tone. Dimensiunile îi permit să găzduiască 4.400 de membri ai echipajului, dar şi peste 75 de aeronave în acelaşi timp. Portavionul cu propulsie nucleară se poate deplasa cu o viteză de 56 km/h și are o autonomie de deplasare de 25 de ani, fără limită de kilometri.