Planurile Rusiei de a schimba educația au mers mână în mână cu războiul dus în Ucraina. Oficialii rescriu curricula pentru a justifica invazia și au sugerat ca școlile să aibă ceremonii de arborare a drapelului și de cântare a imnului național în fiecare dimineață începând cu noul an școlar din septembrie. O importantă editură care publică manuale școlare rusești se pare că folosește programe de verificare automată a textului pentru a scoate referințele pozitive la adresa Ucrainei.
The Guardian scrie că atunci când Pavel Tkacev a auzit despre lecțiile speciale privind războiul din Ucraina, care au avut loc la liceul fiului său din districtul Primorski a orașului Sankt Petersburg la începutul lunii, el s-a înfuriat.
„I-am sunat și am spus că e ridicol”, a declarat el pentru The Observer. „Suntem părinți și noi suntem cei care ar trebui să le spunem copiilor despre patriotism și «operațiunea specială», nu școlile”.
Predici similare au avut loc și în alte școli din țară, unde se vorbește despre „fasciștii” din Ucraina și se sugerează că Rusia acționează ca „autoapărare”. Tkacev a spus că este furios în special din cauza comparațiilor cu Al Doilea Război Mondial, despre care spune că sunt „de neiertat”.
Oficialii școlari „au ridicat din umeri și au spus că acestea sunt instrucțiunile”, spune el. „M-a dezgustat”.
Potrivit ministrului rus al educației, istoria va deveni o materie obligatorie începând cu clasa I. „Nu vom permite niciodată (să fie scris) că cumva am tratat alte națiuni – națiunile noastre fraterne Ucraina și Belarus – prost”, a spus ministrul Educației Serghei Kravțov, care a anunțat noua inițiativă la deschiderea unei expoziții numită „Nazismul zilnic”. „Vom face tot ce ne stă în putere astfel încât memoria istorică să fie prezervată”.
Este un grad clar de oportunism politic în folosirea elevilor pentru diseminarea propagandei. În contextul în care Rusia a declarat o victorie contestată săptămâna trecută în Mariupol, Andrei Turceak, șeful partidului Rusia Unită de la guvernare, a mers direct către o școală din orașul ucrainean.
Aflat acolo, le-a spus elevilor: „Victoria va fi a noastră. Inamicul va fi înfrânt, iar viața pașnică pe acest pământ va veni în sfârșit...vom elibera acest teritoriu și îl vom curăța de demonii fasciști”.
Însă există și o anumită presiune asupra profesorilor, uneori pentru organizarea momentelor de fotografii pro-război cu copiii sau în alte cazuri pentru a-și ascunde sentimentele anti-război în fața elevilor. „Cunosc mulți profesori care și-au ascuns profilurile din online, sunt foarte atenți când vorbesc despre politică la școală”, a spus Maria, profesoară la o școală gimnazială din Voronej.
Liubov Jilțova, profesoară de matematică și politician din Pskov, a fost implicată într-o anchetă a poliției săptămâna trecută pentru că a publicat pe rețelele sociale o imagine în care ține un semn pe care scrie „Nu războiului”.
„Întrega lume s-a întors cu susul în jos pentru mine. Pregătesc evenimente pentru 9 mai (Ziua Victoriei) în fiecare an, scriu un scenariu, fac repetiții...Și acum cum pot vorbi despre asta cu copiii?”, a spus ea pentru Radio Svoboda. „N-am putut sta tăcută, ardeam”.
Unul dintre primii ruși luați în vizor în cadrul unei noi legi ce interzice „falsurile” despre armata rusă a fost o profesoară care acum este amenințată cu 10 ani de închisoare. „Am sperat să ies din propaganda care este hrănită acestei țări. Însă uite unde am ajuns”, a declarat luna aceasta Irina Gen, profesoară de engleză și germană, în vârstă de 55 de ani. Ea a fost denunțată de proprii elevi.
Oficialii din educație au promis că vor face schimbări suplimentare curriculei rusești și vor lansa noi inițiative patriotice clar inspirate de război. Una dintre aceste inițiative, precum drapelul și imnul, par inspirate din acțiuni similare ale aripii drepte din SUA.
Altele sunt specifice războiului dus de Rusia în Ucraina. Kravțov i-a spus lui Putin săptămâna trecută că au început deja dezvoltarea lecțiilor despre „obiectivele operațiunii speciale – pentru a ajuta populația noastră, denazificarea, demilitarizarea Donbasului”.
Scopul este de a lupta contra „rafalei de dezinformări...falsurilor despre Rusia”.
Lecțiile au fost „numite condiționat «Conversații despre subiecte importante»”.
„Iar de la 1 septembrie, pe lângă acestea, va avea loc ridicarea drapelului național la începutul săptămânii școlare, intonarea imnului național”, a spus acesta.
Manualele făcute pentru lecțiile speciale din acest an, care au ajuns în presă, arată că profesorii trebuie să le spună elevilor că Rusia nu a invadat Ucraina, ci exersează „autoapărarea în fața amenințărilor create pentru noi și în fața unei calamități chiar mai mari decât ce se întâmplă astăzi”.
Într-o lecție separată privind „sancțiunile anti-Rusia”, profesorii trebuie să întrebe elevii dacă sancțiunile sunt corecte, dacă chiar vor întări economia rusă și cui vor face rău (tuturor).
„Profesorul, alături de elevi, concluzionează că politica economică din ultimii ani a fost făcută pentru a crește protecția producătorilor autohtoni, asigurarea sustenabilității acesteia în fața crizelor externe”, arată documentele.
Manualele, sau așa cum sunt denumite – metodiciki încă nu sunt obligatorii, precizează Denis Lanșcikov, profesor de istorie la o școală privată din Moscova. Însă mulți profesori și administratori de la școlile de stat par să le fi acceptat de bunăvoie, fie pentru că sprijină războiul ori pentru că au crezut că „fratele cel mare veghează”.
„Îmi pare că încă nu este o încercare de sus în jos pentru a face școlile totalitare”, spune el. „Însă apoi fiecare persoană...crează de una singură acest totalitarism”.
Chiar și elevii din școala primară se confruntă cu un anumit nivel de îndoctrinare. „În toate școlile țin aceste evenimente speciale dedicate subiectului că Rusia se luptă cu fasciștii”, spune Marina Litvinovici, un politician de opoziție din Moscova. În clasa a IV-a a fiului ei, copiii au primit o „versiune ușoară”. „Încă nu înțeleg. Așa că au trecut prin (al doilea război mondial) blocada Leningradului – iar în timpul lecției aceștia au spus că «uite, așa continuă Rusia să lupte împotriva fascismului»”.
„Copiii sunt destul de cooperanți”, a spus femeia despre fiul ei. Ea a comparat situația cu îndoctrinarea prin care a trecut ca elevă în ultima perioadă a erei Sovietice: „Când a căzut Uniunea Sovietică, toată îndoctrinarea a dispărut...așa că nu sunt extrem de îngrijorată, va dispărea când vor întâlni realitatea. Este rău dar nu o catastrofă”.
Editor : A.C.