Rusia a blocat producția avionului de vânătoare Su-57 de generația a cincea (numele de raportare NATO Felon), care a fost prezentat pe piață ca un „răspuns” la avionul american Lockheed Martin F-22 Raptor.
Rusia rămâne puternic dependentă de componentele occidentale, în special de cele electronice, iar sancțiunile impuse în 2022 au blocat accesul la această aprovizionare crucială, relatează Defense Express.
„Este evident că industria militară a Rusiei rămâne puternic dependentă de componentele occidentale, în special de electronice”, a explicat Frontelligence Insight, un grup de analiză ucrainean.
Sancțiunile impuse de guvernele occidentale în cele 31 de luni de când Rusia și-a extins războiul împotriva Ucrainei au restricționat grav furnizarea unor component esențiale. În consecință, „producția de Su-57 este acum în pericol”, a concluzionat Frontelligence Insight.
Citește și
F-15 israelian vs MiG-29 iranian. Care avion născut în Războiului Rece câștigă
SU-57, urmașul lui MiG29
După cum se menționează în publicație, Su-57 este un avion de vânătoare mare, rapid, cu capacități de evitare a radarelor, proiectat ca omolog al Rusiei pentru Lockheed Martin F-22 Raptor din SUA. Este destinat să înlocuiască Mikoyan MiG-29 și Sukhoi Su-27, împreună cu variantele lor, în serviciul forțelor aeriene ruse.
Su-57 a efectuat zborul inaugural în 2010, la două decenii după Raptor, primul avion de vânătoare stealth de generația a cincea din lume. În următorul deceniu, muncitorii de la Sukhoi au asamblat manual 10 modele de test. În 2019, Kremlinul a semnat un contract pentru 76 de avioane de producție, aparent la un cost de aproximativ 50 de milioane de dolari pe unitate.
Firma rusă a livrat primele 10 Su-57 de producție către forțele aeriene în 2022 și alte 11 în 2023. Până în acest an, Sukhoi ar fi predat doar câteva avioane suplimentare.
Între timp, forțele aeriene ruse au pierdut două Su-57 - un model de testare și un avion de producție - în urma unor prăbușiri. În iunie, o dronă ucraineană care a lovit Centrul rusesc de teste de zbor de stat Akhtubinsk din sudul Rusiei a distrus cel puțin încă un Su-57 la sol.
La 14 ani de la primul său zbor, Rusia mai are în inventar puțin peste 30 de Su-57, o treime dintre acestea fiind modele de testare cărora le lipsește probabil un sistem electronic esențial. Aceasta este o forță slabă pentru o flotă aeriană de aproximativ 1 000 de avioane de vânătoare, mai ales că 100 au fost pierdute deasupra Ucrainei din 2022. Rata de livrare a noilor Su-57 a încetinit între 2023 și 2024, contrar tendințelor tipice de creștere a producției.
Unii experți au sugerat ca Rusia ar putea se orienteze către producția de avioane de luptă mai simple, precum MiG-35, care ar putea fi mai economice și mai ușor de fabricat.
Editor : S.S.