Reacția Muntenegrului după îngrijorările cu privire la împrumutul luat de la China pentru construirea unei autostrăzi

Data actualizării: Data publicării:
Muntenegru turism
FOTO: Twitter/Organizația Națională de Turism Muntenegru

Ministrul Finanţelor din Muntenegru dă asigurări că țara sa poate să-și achite datoriile și fără ajutorul UE, încercând astfel să calmeze îngrijorările cu privire la împrumutul luat de la China pentru construirea unei autostrăzi.

În câţiva ani, prin investiţiile sale, Beijingul a ajuns să exercite o influenţă crescută în Balcani, o regiune fragilă din sud-estul Europei unde mult timp Occidentul a considerat Rusia drept principalul său rival.

Muntenegru, ţară candidată la aderare la Uniunea Europeană, a contractat în 2014 un împrumut de la banca chineză Exim, pentru construirea primului tronson din autostrada care va lega portul Bar de ţara vecină Serbia.

Ministrul Finanţelor din Muntenegru, Milojko Spajic, a fost menţionat în presă în ultimele zile că ar fi solicitat ajutorul UE pentru a rambursa sau refinanţa acest împrumut. Întrebat despre această solicitare de ajutor, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a declarat luni că fiecare ţară este liberă să adopte propriile decizii de investiţii, dar a adăugat că "UE nu rambursează împrumuturi contractate de la terţe părţi".

Vineri, însă, Milojko Spajic a ţinut să precizeze că a fost înţeles greşit. "Aşa cum am spus deja, nicio cerere de preluare, de plată sau de ajutor pentru rambursarea datoriei chineze nu a fost trimisă către Comisia Europeană şi în consecinţă nu a putut fi respinsă", a spus Spajic. Acesta a dat asigurări că mica ţară cu o populaţie de 600.000 de locuitori, şi care avea anul trecut o datorie externă în valoare de 4,33 miliarde euro, sau 103% din Produsul Intern Brut, este capabilă să ramburseze împrumutul luat de la China începând din luna iulie şi pe o perioadă de 14 ani.

"Finanţele publice ale Muntenegrului sunt stabile şi ţara poate să îşi finanţeze datoriile şi obligaţiile către partenerii internaţionali", a precizat Milojko Spajic, citat de AFP și Agerpres. Acesta a subliniat însă că fosta republică iugoslavă este "în continuare deschisă cooperării cu partenerii noştri europeni".

Primul tronson de 44 de kilometri din viitoarea autostradă cu o lungime de 165 de kilometri a fost finanţat prin împrumutul de la banca chineză Exim şi construit de firma chineză CRBC. Lucrările de construcţie trebuiau să se finalizeze în luna mai 2019 însă termenul final a fost prelungită pentru luna noiembrie a acestui an.

Autostrada care va face legătura dintre portul Bar de la Marea Adriatică şi ţara vecină Serbia este în prezent în mijlocul unei dezbateri cu privire la influenţa Chinei în Europa, atât în rândul ţărilor membre UE cât şi în rândul ţărilor care aspiră să adere la blocul comunitar, precum Muntenegru, Serbia, Macedonia de Nord şi Albania.

China a fost criticată în ultimii ani pentru că a întins o "capcană a datoriilor" ţărilor cărora le-a oferit proiecte importante de infrastructură în cadrul strategiei sale "O centură. Un drum".

Comisia Europeană a spus că influenţa chineză este un motiv de îngrijorare. "UE este preocupată de efectele socio-economice şi financiare pe care le-ar putea avea unele investiţii chineze. Există riscul unor dezechilibre macroeconomice şi dependenţei datoriilor", a spus purtătorul de cuvânt al Executivului comunitar. 

Editor : A.P.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri