Companiile Big Tech cheltuiesc sute mii de lire sterline pentru a obține acces și a putea influența grupurile informale de legiuitori din parlamentul Regatului Unit, scrie Politico.
Conform informațiilor publice, nume mari din Big Tech precum Google, Facebook, TikTok și Huawei au plătit mai mult de o jumătate de milion de lire sterline către așa-zisele Grupuri Parlamentare Multipartizane (All-Party Parliamentary Groups) pe parcursul unei perioade de 12 luni, începând cu ianuarie 2020.
Din aceste grupuri informale din Parlamentul britanic fac parte și membri ai Camerei Comunelor dar și ai Camerei Lorzilor, însă pot fi implicați și indivizi sau organizații care nu au legătură cu legislativul.
Nu există un statut oficial al acestora în Parlamentul Marii Britanii și el distincte din punct de vedere juridic de comisiile și comitetele parlamentare care se ocupă de verificarea și dezbaterea legislației. Ele există, practic, pentru a permite legiuitorilor să se „alăture unui grup pentru a urmări un subiect de interes”.
Aceste APPG-uri acoperă o multitudine de domenii și subiecte, de la discuții pe țări individuale, sau boli infecțioase precum tuberculoza la sectoare economice și comerciale precum industria mobilei, însă se cunoaște de multă vreme că ele funcționează și pentru a deschide uși lobbyiștilor către parlamentari.
Nu există dovezi, însă, că implicarea acestor companii în APPG-uri este ilegală sau că încalcă reguli de conduită, însă în ultimele săptămâni, „industria” britanică de lobby este privită cu o atenție deosebită după dezvăluirile privind încercările fostului premier britanic David Cameron de a influența miniștri în numele companiei financiare Greensill Capital.
Conform datelor publicate de Parlamentul de la Londra și compilate de Politico, 551.499 de lire sterline în donații au fost declarate de 10 APPG-uri care aveau ca domeniu de activitate sectorul tech și media.
„Este vorba de sume impresionante de bani. Ajungi să te întrebi, ce obțin companiile Big Tech de pe urma investirii acestor sume imense. E destul de greu să nu ajungi la concluzia că încearcă să obțină influența serioasă în acest fel”, spune Elizabeth David- Barrett, profesoară la un departament de guvernanță și integritate de la Universitatea din Sussex.
Cel mai mare APPG a obținut peste 160.000 de lire în mai puțin de un an de la companii Big Tech
Unul dintre cele mai bine finanțate APPG-uri, dar și unul dintre cele mai mari și mai active este PICTFOR (Parliamentary Internet, Communications and Technology Forum).
„Reunim parlamentari din toate partidele, din ambele camere și persoane-cheie din sectoare de internet, comunicații și tehnologie pentru a dezbate cele mai presante probleme ale zilelor de astăzi și mâine”, se arată pe site-ul acestuia. PICTFOR ar 24 de membri parlamentari, și lorzi dar și deputați, dar și companii gigant precum Amazon, Google, TikTok, Sky și Huawei.
Conform datelor publice din luna martie, acest grup parlamentar a obținut 165.999 de lire sterline de la mai multe firme din sectorul tehnologiei, între martie 2020 și ianuarie 2021. Doar în 2020 a cheltuit 7.500 de lire pe organizarea de evenimente, iar în februarie 2020, înainte de intrarea în carantina Covid-19, a organizat o recepție în Camera Comunelor, sponsorizată de Google și grupul de lobby tech din Statele Unite, la care au participat inclusiv miniștri din guvernul britanic.
Parlamentarul care conduce PICTFOR spune că APPG-urile sunt „vehicule importante prin care parlamentarii pot obține păreri de la stakeholderi, dar și grupuri utile pentru campanii”.
„Cu ajutorul PICTFOR, parlamentarii pot pune întrebări experților și membrilor de ONG-uri, cercetătorilor și organizațiilor caritabile pentru a îi ajuta să își desfășoarea activitatea legislativă. Aceste întâlniri sunt utile și legitime, însă ele trebuie organizate, iar din acest motiv avem un secretariat finanțat prin sponsorizări. Sponsorii noștri nu pot să ne dicteze ce să facem, însă”, mai spune el.
Steve Goodrich, de la Transparency International, spune că este nevoie ca aceste grupuri să fie reglementate mai atent. Fondurile care ajung la ele sunt „dincolo de posibilitățile cetățenilor obișnuiți și chiar unor grupuri mai mari care organizează campanii. Există întrebarea legitimă referitoare la cumpărarea influenței politice de către Big Tech”.
Editor : Adrian Dumitru