Olena Zelenska, soția președintelui ucrainean, a ajuns ținta unui fake news potrivit căruia și-ar fi cumpărat o mașină de lux în timpul vizitei cuplului la Paris luna trecută. Fake news-ul e parte dintr-o campanie de dezinformare a Rusiei, spun experți CNN.
În imaginile video generate de inteligență artificială e prezentat un fals angajat al reprezentanței Bugatti din Paris care susține că Olena Zelenska și-a achiziționat noul model, Bugatti Tourbillon, pentru 4,5 milioane de euro (aproximativ 4,8 milioane de dolari) pe 7 iunie.
Analiza imaginilor arată că videoclipul conține indicii ale unui fals grosolan, de la tăieturi din videoclip, la accent ciudat și mișcări ale buzelor și ale gurii, potrivit lui Clément Briens, cercetător la compania de securitate cibernetică Recorded Future. Cu toate acestea, clipul a adunat aproximativ 18 milioane de vizualizări în 24 de ore pe X, unde a fost repostat de influenceri pro-ruși.
Bugatti a transmis marți într-o declarație că reprezentanța sa din Paris, operată de Autofficina Parigi, o companie Car Lovers Group, a fost victima mai multor infracțiuni și „a denunțat ferm această campanie de dezinformare”.
„Un presupus vânzător care pretindea că aparține grupului de iubitori de mașini și casei sale sportive Schumacher Group, a publicat un videoclip pe rețelele de socializare în care a indicat că reprezentanța Bugatti din Paris a vândut un vehicul cuplului prezidențial ucrainean”, se spune în declarație. Grupul a „negat ferm atât existența tranzacției, cât și existența facturii”.
„Detaliile legale obligatorii nu apar pe factură, prețul vehiculului este și el greșit, prețul opțiunilor și descrierile acestora sunt inexacte și inconsecvente, grafica este depășită”, se mai arată în comunicat.
Grupul a mai spus că a depus o plângere penală pentru fals, folosire de falsuri, uzurpare a identității și defăimare, dar nu a precizat împotriva cui a fost depusă plângerea.
Clarity, un startup de securitate cibernetică AI care luptă împotriva deepfake-urilor, a declarat pentru CNN că analiza făcută asupra videoclipului a indicat „manipulările AI, mai ales la trăsăturile feței”.
Videoclipul provine de la un site web în limba franceză, Verite Cachee France al cărui conținut pare a fi generat de inteligență artificială. O analiză CNN arată că Verite Cachee a fost înființat recent, pe 22 iunie 2024, iar unele dintre paginile sale conțin articole false. CNN nu a găsit nicio persoană de contact pentru detalii despre acest site.
De asemenea, titlul site-ului web nu folosește accente – ortografia corectă ar fi Vérité Cachée – aruncând și mai multe îndoieli cu privire la autenticitatea sa.
Darren Linvill, profesor la Media Forensics Hub al Universității Clemson, a declarat pentru CNN că site-urile web ale Verite Cachee are indicii ale unei campanii rusești de fake news care se desfășoară începând din august anul trecut, cu scopul de a denigra Ucraina.
Într-un raport din decembrie anul trecut, Linvill și Patrick Warren, de asemenea profesor la Clemson, au arătat cum campania de dezinformare a fost condusă de DC Weekly, un site web care a publicat materiale de propagandă rusă generată de inteligență artificială și povești false, cum a fost cea că în septembrie anul trecut Olena Zelenska ar fi cumpărat bijuterii de la Cartier din New York în valoare de 1,1 milioane de dolari, afirmație dezmințită ferm de soția lui Zelenski.
Un raport al Recorded Future, o companie lider în securitate cibernetică, a identificat Veritee Cachee ca făcând parte din aceeași rețea de dezinformare.
Având în vedere dimensiunea și resursele rețelei, este probabil să aibă loc un anumit sprijin sau finanțare rusă, a declarat Clément Briens, analist senior de informații despre amenințări la companie, pentru CNN.
Editor : G.M.