Eforturile de a reduce emisiile de CO2 ale celei mai mari companii de transport maritim din lume, A.P. Moller Maersk A/S, se lovesc de un obstacol mai puţin obişnuit: nu există suficient ulei de gătit folosit din care să fie produs biocombustibilul care propulsează navele grupului danez, relatează Bloomberg, preluată de Agerpres.
„Biocombustibilul este produs pe bază de ulei de gătit folosit, dar problema este că lumea nu consumă suficienţi cartofi prăjiţi. Nu putem continua să ne extindem. Dacă ritmul nostru de creştere va continua, vom epuiza uleiul de gătit folosit într-un an sau doi”, a declarat directorul general Soren Skou.
Maersk, companie care controlează o flotă de peste 700 de nave, a promis că îşi va reduce emisiile de CO2 la zero până în 2050.
Aproximativ 90% din bunurile de pe glob sunt transportate de industria de shipping, iar Maersk are o cincime din acest total. Industria de shipping este responsabilă pentru aproximativ 2% din emisiile globale de CO2.
Compania Maersk utilizează biocombustibili pentru unele nave pentru clienţi care la rândul lor și-au propus să îşi reducă emisiile, inclusiv retailerul de îmbrăcăminte Hennes & Mauritz AB (H&M) şi producătorul de medicamente Novo Nordisk A/S. Cererea pentru acest gen de produs înregistrează o creştere „exponenţială”, însă în calea acestei creşteri a apărut un obstacol „bizar”, susţine Soren Skou.
Uleiul de gătit folosit, mai scump decât cel nou
Preţul pentru uleiul de gătit folosit a ajuns să fie mai mare decât pentru uleiul de gătit nou în Europa, ca urmare a cererii mari. În plus, Maersk nu poate utiliza uleiul de gătit comestibil, pentru că acesta este catalogat drept aliment şi nu biocombustibil, subliniază directorul grupului danez.
Anual, navele din flota Maersk consumă aproximativi 12 milioane de tone de motorină, adică echivalentul întregii cantităţi de petrol produsă la nivel mondial într-o singură zi.
Conform planurilor sale de a deveni o companie verde, Maersk utilizează biocombustibili în acest moment, dar pe viitor are de gând să utilizeze nave cu emisii reduse care folosesc metanol verde.
La începutul acestui an, Maersk a comandat prima navă port-container din lume care nu va emite CO2. Vasul, care ar urma să fie livrat la mijlocul lui 2023, foloseşte o dublă tehnologie care îi permite să utilizeze fie metanol, fie motorină cu un conţinut foarte redus de sulf.
„Vom face mai multe investiţii în următoarele trimestre. Vom comanda alte nave până la finele anului”, a promis Soren Skou.
Acesta s-a declarat însă îngrijorat și de oferta limitată de metanol verde, făcând un apel pentru extinderea capacităţilor globale de producţie. „Deci factorul constrângător nu este tehnologia navală, ci oferta de combustibili verzi. Este vorba de un nou sistem energetic mondial care trebuie pus la punct şi asta este o provocare uriaşă”, a apreciat directorul general de la Moller Maersk.