Turcia a fost adesea asociată, în acele părți ale lumii în care se vorbește engleză, cu curcanul, o pasăre care este cel mai bine cunoscută ca simbol al sărbătorii de Ziua Recunoștinței în America de Nord. Acesta este însă doar unul din motivele pentru care autoritățile de la Ankara au decis să ceară la ONU – și au obținut – schimbarea numelui țării din Turkey în Türkiye, relatează CNN.
ONU a recunoscut joi schimbarea numelui țării în Türkiye, iar ministrul de externe Mevlut Cavusoglu a spus că această decizie va „crește valoarea brandului țării”.
Mai multe organisme internaționale vor fi rugate să schimbe numele țării, în cadrul unei campanii de rebranding lansate de președintele turc la sfârșitul anului trecut.
„Türkiye este cea mai bună reprezentare și expresie a culturii, civilizației și valorilor poporului turc”, a spus Recep Tayyip Erdogan în decembrie.
Motivul principal pentru care Turcia își schimbă numele este eliminarea asocierii cu curcanul”, a declarat Sinan Ulgen, președintele think-tank-ului EDAM din Istanbul.
„Dar, de asemenea, termenul este folosit în limbajul colocvial pentru a desemna eșecul”, a adăugat el.
Pentru Erdogan, care candidează pentru un nou mangat anul viitor, noul nume exprimă „cultura, civilizația și valorile națiunii turce în cel mai bun mod”.
Organizațiile internaționale vor folosi noul nume al țării, dar publicul larg nu îl va prelua peste noapte pentru publicul larg, a spus Ulgen.
„Va fi nevoie probabil de mulți ani pentru ca publicul internațional să treacă de la Turkey la Türkiye”, spune el.
Nu este prima dată când țara încearcă să-și schimbe numele. O încercare similară a fost făcută la mijlocul anilor 1980 în mandatul premierului Turgut Ozal, dar nu a avut suficient sprijin, a spus el.
Ar putea exista și motivații politice în spatele acestei mișcări. Anul viitor în iunie vor avea loc noi alegeri, iar țara se află în criză economică.
Aceasta este „o altă strategie a guvernului pentru a ajunge la alegătorii naționaliști, într-un an crucial pentru politica turcă”, a spus Francesco Siccardi, analist la think tank-ul Carnegie Europe.
Momentul schimbării numelui este „esențial” pentru alegerile de anul viitor, a spus el. „Decizia privind schimbarea numelui a fost anunțată în decembrie anul trecut, când președintele Erdogan era în urmă în toate sondajele de opinie și țara traversa una dintre cele mai grave crize economice din ultimii 20 de ani”, a explicat Siccardi.
Poziția lui Erdogan în sondaje a scăzut semnificativ de-a lungul anilor. Sondajele de la sfârșitul anului trecut arată că sprijinul pentru partidul de guvernământ este de aproximativ 31-33%, potrivit Reuters, în scădere de la 42,6% în timpul alegerilor parlamentare din 2018.
Ulgen crede însă că schimbarea numelui a fost mai degrabă o strategie de rebranding pentru a spori poziția internațională a țării, decât o cascadorie electorală.
Deficitul comerțului exterior al Turciei a crescut cu 98,5% față de anul trecut, ajungând la 6,11 miliarde de dolari în aprilie, potrivit Reuters. Inflația anuală a crescut la 73,5% luna trecută, un maximum al ultimilor 22 de ani. Analiştii spun că, în perioadele de criză, preşedintele tinde să recurgă la mişcări populiste pentru a abate atenţia de la problemele interne. Tulburările economice au scos deja oamenii în stradă.
„Noul nume va distrage atenția publicului de la probleme mai concrete și stringente și îi va oferi președintelui Erdogan un alt argument pentru a susține o Turcie mai puternică și mai tradițională”, a spus Siccardi.
Editor : M.B.