Oficialul australian care a fost însărcinat cu operațiunea de căutare a epavei zborului malaezian MH370 respinge ipoteza potrivit căreia tragedia aviatică ar fi fost un act criminal deliberat al pilotului.
Peter Foley, din cadrul Biroului australian pentru siguranța transportului, care a desfășurat anterior o operațiune de căutare a epavei dispărute, soldată însă cu un eșec, crede că în momentul în Boeingul 777 s-a prăbușit în Oceanul Indian, pilotul Zaharie Amad Shah se afla cel mai probabil în stare de inconștiență, scrie The Guardian.
Scenariul lui Foley coincide cu cel al autorităților malaeziene privind clipele dinainte de contactul aeronavei cu suprafața apei.
Un grup de experți a sugerat recent că pilotul Zaharie Amad Shah a executat o serie de manevre deliberate pentru a scăpa de monitorizarea radar și a dispărea cu avionul într-o zonă retrasă.
„A fost ceva plănuit din timp, a fost deliberat”, a spus Martin Dolan, fostul șef al Biroului pentru siguranța transportului, care a condus timp de doi ani acțiunile de căutare a avionului.
CITIȚI ȘI: Misterul dispariției MH370 devine și mai adânc. Anunțul de ultimă oră al companiei care desfășoară operațiunea de căutare
Apoi, se pare că avionul a zburat pe autopilot până a rămas fără combustibil și s-a prăbușit în Oceanul Indian. Aeronava nu a fost însă găsită niciodată în această zonă, iar căutările au fost suspendate în luna ianuarie a anului trecut.
Experții cred că avionul ar fi fost căutat în zona greșită, mai ales dacă se ia în calcul o prăbușire controlată. Aceștia sunt de părere că ar putea fi găsit aproximativ întreg.
Simon Hardy, instructor pe avioane Boeing 777, este de părere că Zaharie a reușit să scape de monitorizarea radar alegând o rută la granița Malaeziei cu Thailanda.
Pilotul a executat și o întoarcere neașteptată pentru a zbura deasupra orașului Penang, în care locuia.
Larry Vance, expert în accidente aviatice, este de părere că nu există nicio urmă de îndoială că pilotul a vrut să se sinucidă: „Din păcate, i-a omorât pe toți și a făcut-o deliberat”.
„Avem o analiză a ultimelor două transmisii, care ne arată că aeronava era într-o rată înaltă de coborâre. Avem treizeci de rămășițe, unele din interiorul fuzelajului, care ne sugerează că a fost o energie semnificativă la impact... Avem destule dovezi care demonstrează că nu a existat o prăbușire controlată”, a declarat Peter Foley în cadrul unei audieri parlamentare.
Pe 8 martie 2014, 239 de pasageri aflați la bordul unui Boeing 777 au dispărut fără urmă în timpul unei călătorii între Kuala Lumpur și Beijing. În ciuda celei mai scumpe căutări subacvatice din istorie, locația prăbușirii avionului rămâne încă o enigmă.