Viitorul bombardier invizibil al SUA, o miză de 50 de miliarde de dolari

Data publicării:
avion usa

Construim avioane cum lumea nu a mai văzut. Asta facem”, se spune într-o reclamă pe care gigantul aeronautic Northrop Grumman a difuzat-o în timpul Super Bowl, finala campionatului de fotbal american. Rareori se întâmplă ca o companie militară să îşi promoveze produsele în faţa publicului larg. Americanii de rând nu îşi cumpără bombardiere. Însă cumpără Pentagonul pentru ei.

Northrop este compania care a produs legendarul bombardier B-2 Spirit. În curând, B-2 va fi casat şi tot Northrop vrea să dezvolte şi să producă avionul care îi va lua locul. Însă în cursa pentru viitoarea generaţie de bombardiere invizibile americane compania are un adversar redutabil: asocierea dintre Boeing şi Lockheed Martin.

Contractul nu va fi câştigat în urma unei licitaţii, ci prin negociere directă cu Pentagonul, dar şi cu politicienii de la Washington. Iar principalul criteriu în urma căruia va fi desemnată compania câştigătoare s-ar putea să nu fie nici preţul cel mai mic, nici calitatea avionului, ci numărul de locuri de muncă generate de proiect.

Viitorul bombardier invizibil american ar urma să fie dezvoltat în California, un stat unde industria aeronautică militară nu mai este cum era cândva. Dacă cel care va câştiga contractul va genera suficiente locuri de muncă acolo, ar putea avea parte de clemenţă dacă va depăşi bugetul alocat iniţial. Pentagonul estimează că programul de dezvoltare a noului bombardier invizibil care va înlocui avioanele B-2 va costa 50 de miliarde de dolari.

Însă programul de dezvoltare a avionului de vânătoare F-35, un alt aparat de zbor esenţial pentru Statele Unite, dar şi pentru aliaţii americanilor din NATO, arată că, de fapt, la mijloc este vorba de mult mai mulţi bani.

Şi F-35, dezvoltat de Lockheed Martin, a avut un buget de dezvoltare, tot de aproximativ 50 de miliarde de dolari. Însă achiziţia avioanelor şi întreţinerea lor timp de 55 de ani ridică la nu mai puţin de 1.500 de miliarde de dolari factura totală plătită de Pentagon din taxele colectate de la mai multe generaţii de contribuabili.

Iar preţul de achiziţie al fiecărui avion în parte a crescut de la an la an, în timp ce introducerea avionului în dotarea forţelor aeriene a tot întârziat din cauza unor probleme tehnice.

Durata de viaţă a avioanelor militare s-a prelungit enorm în ultimele decenii.

Compania care va câştiga un contract precum cel al viitorului bombardier invizibil ştie că timp de jumătate de secol va avea încasările asigurate. Iar cine pierde contractul ştie că va trebui să aştepte câteva decenii pentru o nouă oportunitate la fel de mare.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Locurile din Europa unde pot fugi românii de frig. 10 destinații cu soare și căldură, chiar și în plină iarnă
Digi FM
Kevin Costner, vacanță în Aspen alături de fiica sa adolescentă. Actorul este tatăl a șapte copii
Pro FM
Soția lui Kanye West, într-o pelerină transparentă de ploaie, cu nimic pe dedesubt. El, cu mască pe față...
Film Now
I-a arătat imagini nud și i-a vorbit despre dependența lui de pornografie. Blake Lively l-a dat în judecată...
Adevarul
De când va fi fabricată Dacia Spring în Europa: va duce la o scădere masivă a costurilor
Newsweek
Cu ce precizie iau pensia, în 2025, românii care au muncit în Germania? Haos cu pensiile în România
Digi FM
Controversă după momentul Aurei Șova cu Marius Manole, din finala Vocea României 2024: "Respectul faţă de...
Digi World
O vedetă TikTok a murit la doar 19 ani din cauza unei boli foarte rare care afectează doar câteva sute de...
Digi Animal World
Cum arată câinele care valorează un milion de euro. A fost conceput și născut în România: „A câștigat toate...
Film Now
Cum arată la 44 de ani fiul tatuat al lui Michael Douglas, care-i seamănă leit. De ce a făcut Cameron șapte...
UTV
Andreea Balan si George Burcea, impreuna la serbarea fiicei lor, Ella. Au lasat in urma certurile pentru...