Înarmat cu un cuțit, un megafon și îmbrăcat în haine negre din cap până în picioare, Gbenga Adewoyin ar putea fi confundat cu un vânător de vrăjitoare medievale, un comerciant de plante medicinale sau un predicator în timp ce se adresează oamenilor dintr-o piață din orașul Ibadan, din sud-vestul Nigeriei, scrie BBC. Tânărul de 24 de ani contestă în public puterile supranaturalului într-o țară profund religioasă care se confruntă cu un val de crime ritualice ce au scandalizat o întreagă națiune.
Cei suficient de curioși să se apropie de piața Gbagi s-au împrăștiat rapid când au auzit mesajul lui. „Oricine poate furniza vreo dovadă a existenței supranaturalului, fie că este vorba despre juju sau magie voodoo, i se vor oferi 2,5 milioane de naira (6.000 de dolari)”, a anunțat el în repetate rânduri în yoruba și engleză.
Ateul de 24 de ani a adoptat rolul de rebel care contestă în public puterile supranaturalului în Nigeria, o țară profund religioasă.
Credința în religiile tradiționale africane și ritualurile sale „juju” sunt răspândite în toată Nigeria, mulți combinându-le fie cu creștinismul, fie cu islamul, potrivit unui raport din 2010 al Centrului de Cercetare Pew.
Mulți nigerieni cred că farmecele pot permite oamenilor să se transforme în pisici, să protejeze pielea goală de tăișul cuțitelor și să facă să apară bani în ulcele de lut.
Credința în magie se regăsește și printre persoanele din mediul academic din Nigeria
Aceste credințe nu aparțin doar persoanelor needucate, ci sunt împărtășite chiar și de oamenii de la cel mai înalt nivel al mediului academic din Nigeria.
Dr. Olaleye Kayode, lector principal în religiile indigene africane la Universitatea din Ibadan, a declarat pentru BBC că ritualurile juju întreprinse pentru a face să apară bani, în cadrul cărora părți ale corpului uman sunt fermecate pentru a face să curgă bani dintr-o ulcică magică, chiar funcționează.
Banii nigerieni care se spune că apar în urma ritualului „sunt obținuți de spirite din băncile existente”, a spus Dr. Kayode pentru BBC. Jude Akanbi, lector la Seminarul Teologic Crowther din Abẹ́òkúta, este și el de aceeași părere în legătură cu juju.
„Această abilitate de a te putea transforma într-o pisică, de a dispărea și de a reapărea, aceste lucruri sunt posibile în dinamica religiei tradiționale africane”, a spus Akanbi. „Deși sună ilogic, ca poveștile bătrânilor, totuși, din ceea ce am văzut și auzit, aceste lucruri sunt posibile”.
Astfel de convingeri, în special că părțile corpului uman și farmecele pot produce bani dintr-un vas de lut, au dus la un val recent de crime înfiorătoare în țară, iar victimele au fost de cele mai multe ori femeile singure.
„Mă simt îngrozitor să văd tineri angajați în aceste crime ritualice”, a spus Adewoyin pentru BBC. „Dacă ritualul monetar ar fi funcționat, am fi observat o inflație masivă în economie în deceniile în care am crezut în el”.
Întrebat de ce are nevoie de cuțit pentru aparițiile sale în public, Adewoyin a exlicat că obiectul „este pentru cei care pretind că [magia] juju îi face imuni la tăișul lamelor”.
A pune la îndoială existența puterilor supranaturale este considerată tabu în mare parte din societatea nigeriană
Dacă exprimi în mod deschis astfel de gânduri, așa cum a făcut Adewoyin într-o piață din Ibadan, te expui unui mare risc. Pe cât de ușor este să fii arestat pentru blasfemie, pe atât de ușor este să fii linșat de o mulțime furioasă.
„Sigur că juju funcționează, nu știe ce spune”, a spus un comerciant care l-a țintuit cu o privire încruntă pe față.
În buzunar avea o amuletă neagră, o husă mică de piele care conținea obiecte presupuse magice, despre care negustorul a spus că le ține pentru protecție. Cu toate acestea, nu era interesat să demonstreze puterile obiectelor magice în public, nici măcar pentru 6.000 de dolari.
Credința în magie coexistă adesea cu creștinismul și islamul. Clericii din ambele religii monoteiste se referă adesea la aspecte ale religiilor tradiționale africane ca fiind reale – fenomene reale, dar care pot fi învinse prin rugăciune și prin puterea lăuntrică spirituală.
Mulți pastori s-au îmbogățit și au ajuns faimoși, pretinzând că au puteri supranaturale care pot învinge magia juju și blestemele malefice. La fel o fac și mulți dintre imami.
Cu toate acestea, nimeni nu a acceptat provocarea lui Adewoyin în două dintre locațiile din Ogun și Ibadan, iar Adewoyin nu prevede ca acest lucru să se schimbe când va vizita statul Anambra din sud-est.
Crimele ritualice s-au înmulțit la mijocul anilor '90 în Nigeria și a provocat revolte
Deși a fost catalogat de unii drept o persoană care căută doar să fie băgată în seamă, nimeni nu se poate ascunde de imaginile înspăimântătoare ale cadavrelor găsite recent din care lipseau părți ce au fost probabil folosite în timpul ritualurilor pentru îmbogățire.
Această ucidere a oamenilor pentru a le fi folosite părțile corpului în scopuri magice a cuprins Nigeria la mijlocul anilor '90 și a dus la revolte în orașul Owerri, în estul țării, după răpirea și uciderea unui băiat de 11 ani în 1996.
Acum, cu ajutorul rețelelor sociale, aproape că nu trece o zi fără ca o altă persoană să fie dată dispărută și fără apariția de noi imagini cu cadavre mutilate legate de juju.
Un scandal de proporții s-a iscat luna trecută, după ce trei bărbați ar fi ucis o fată de 17 ani în statul Ogun pentru a-i folosi părțile corpului într-un ritual pe care l-au făcut pentru a se îmbogăți prin magie. Ei și-au recunoscut fapta după ce au fost arestați de poliție și au fost acuzați în instanță.
Oala de lut și pânzele roșii cu care au fost prinși ar fi putut fi simple recuzite folosite într-un film de Nollywood, industria cinematografică din Nigeria, renumită pentru că înfățișează ritualuri de juju. Din păcate, scena crimei era una reală.
Criminali erau bărbați tineri – cel mai în vârstă avea 21 de ani – ceea ce a dat naștere hashtag-ului Twitter #At21, în care utilizatorii descriau ceea ce făceau în acea etapă a vieții și deplângeau presiunea societății asupra tinerilor care îi împinge să încerce să se îmbogățească rapid prin orice metode.
Furia provocată de moartea fetei i-a făcut pe parlamentarii federali să dezbată magia juju în parlament și să ia în considerare „declararea stării de urgență pentru crimele ritualice din țară”. Felul în care ritualurile sunt reprezentate de industria filmelor din Nigeria era menționată ca un factor care a contribuit la popularitatea acestor practici barbare.
Autoritățile din Nigeria dau vina pe industria filmelor pentru popularizarea ritualurilor magice
Ministrul informației din Nigeria, Lai Mohammed, a intervenit și el, dând vina pe filmele nigeriene și rețelele de socializare pentru valul de crime. Ministrul nigerian a îndemnat comisia de cenzură a filmelor să abordeze realizatorii de filme „cu privire la necesitatea de a evita ritualurile legate de bani din filmele lor”.
Realizatorii de filme s-au apărat spunând că ei au fost arătați cu degetul în mod nejustificat în această criză națională. „Ministrul a greșit, nu poate încălca drepturile noastre fundamentale de a crea”, a declarat actorul și producătorul Kanayo O Kanayo.
Artistul a spus că ministrul neglijează ceea ce a devenit o problemă a societății și incapacitatea familiilor, a liderilor locali și religioși și a politicienilor de a asigura educația morală a tinerilor.
În timp ce dezbaterea despre cine se face vinovat pentru crime se extinde, ar trebui purtată o discuție mult mai amplă despre sistemul de educație din Nigeria, care nu reușește să convingă oamenii că magia juju și supranaturalul nu sunt reale, a spus Adewoyin.
Adewoyin speră că turneul său neconformist îi va expune pe „șarlatanii” care profită de pe urma așa-zisei magii și că va ajuta să pună capăt valului de crime ritualice.
„Ca o ființă umană rațională să creadă că un om cu toate părțile sale biologice se poate transforma în ignamă sau banană este ilogic și îngrijorător”, a spus Adewoyin.