Canalul navigabil pe care Nicaragua vrea să-l construiască va avea o lungime de 286 de kilometri. Pe lângă el, Canalul Panama, cu cei 80 de kilometri ai săi, va părea scurt. Autorităţile din Nicaragua au acordat proiectul canalului în concesiune pe 50 de ani companiei chineze HKND, înregistrată în Hong Kong.
Această alegere este cel puţin ciudată, întrucât compania chineză este abia înfiinţată, iar şeful său se ocupă cu afaceri în domeniul telecomunicaţiilor. Presa străină punctează că, în momentul de faţă, proiectul nu are informaţii financiare detaliate şi niciun traseu vizat pentru canal. Liderii opoziţiei din Nicaragua susţin că asiaticii au experienţă şi bani pentru realizarea acestui proiect, iar susţinătorii lui consideră că un asemenea proiect ar schimba la faţă economia ţării.
Opozanţii canalului spun însă că proiectul este o fantezie propusă de preşedintele Daniel Ortega drept soluţie pentru problemele ţării. Nicaragua rămâne cel mai sărac stat al Americii Latine, în ciuda creşterii economice din ultimii ani, bazându-se pe împrumuturi externe pentru a-şi susţine cheltuielile. Partidul preşedintelului din Nicaragua este cunoscut pentru relaţiile bune pe care le întreţine cu liderii din Venezuela.
Dacă va fi realizat, canalul Nicaragua ar aduce bani frumoşi chinezilor - şi nu statului central-american. Doar o mică parte din veniturile generate ar urma să fie încasate la bugetul de stat. Însăşi fezabilitatea proiectului din Nicaragua este pusă sub semnul întrebării.
Lucrările ar urma să dureze mai bine de zece ani. Până atunci, transportatorii de mărfuri au oricum şi alte rute disponibile.
Topirea gheţarilor ar deschide o rută nordică de transport, care va fi o alternativă la traversarea Americilor printr-un canal, iar Canalul Panama îşi va dubla capacitatea în curând, în urma unei investiţii de cinci miliarde de dolari.
Peste 300 de milioane de tone de mărfuri trec anual prin Canalul Panama. Vreme de aproape 100 de ani, el a oferit cea mai rapidă cale de acces între Oceanul Pacific şi Atlantic. Un cargo este taxat cu 150.000 de dolari pentru trecerea prin canal. Anul trecut, aici s-au realizat venituri de 1 miliard de dolari.