Cumpărătorii ruși continuă să aibă acces la mărci occidentale de lux, în ciuda sancțiunilor impuse după invadarea Ucrainei, relatează The Financial Times. A apărut o industrie de cumpărători personali, revânzători și contrabandiști transfrontalieri, permițând rușilor bogați să eludeze restricțiile, dar și să rămână în pas cu moda.
Instagram și platforma de socializare Telegram s-au umplut de revânzători care se adresează atât marilor comercianți cu amănuntul, cât și cumpărătorilor privați din Rusia, promițând o cale de eludare a sancțiunilor privind gențile scumpe și haute couture.
Limitările impuse de UE
Uniunea Europeană a limitat vânzările legale de bunuri de lux către Rusia la articole cu prețuri sub 300 de euro, cu mult sub costul tipic al modei de ultima generație.
Evidențele vamale arată că vânzările de produse de lux se fac prin intermediari din țări în care astfel de sancțiuni nu se aplică. În septembrie, peste 300 de genți Bottega Veneta, de exeplu, produse în Italia, cu o valoare medie de 1.800 de dolari fiecare, au fost expediate din Dubai în Rusia de un revânzător chinez.
Brandurile de designer occidentale rămân accesibile în Rusia, compania de consultanță de retail din Moscova IBC Real Estate remarcând că jumătate dintre mărcile majore prezente în 2020 încă introduc colecții noi. Unele companii și-au ajustat ofertele pentru a evita să cadă sub sancțiuni.
Boom al serviciilor de intermediere
Sancțiunile au alimentat un boom al serviciilor de intermediere. Un cumpărător personal din Italia a declarat pentru Financial Times că trimite 10 până la 20 de pachete săptămânal în Rusia, câștigând până la 6.000 de euro din comisioane. Italienilor nu le pasă, important este să își vândă produsul.
Oficialii vamali letoni au anunțat că au respins de la începutul anului 60 de transporturi de bunuri de lux cu valori declarate suspect de scăzute. Intermediarii deghizează adesea expedierile că achiziții personale, îndepărtând etichetele sau modificând ambalajul.
Aceste practici implică riscuri pentru companiile occidentale, care pot fi considerate răspunzătoare pentru încălcări ale restricțiilor de export dacă produsele lor ajung în Rusia.
BMW a anunțat pe 23 decembrie că a concediat angajații implicați în exportul a peste 100 de mașini de lux din Germania către cumpărători ruși, încălcând sancțiunile. Un oligarh rus a importat, de asemenea, ilegal un Airbus A320neo de 110 de milioane de dolari din UE, sfidând sancțiunile, a informat The Moscow Times la începutul acestui an.
Tertipuri
Mărcile occidentale pot fi trase la răspundere pentru încălcări ale controalelor la export dacă produsele lor apar pe piața rusă, indiferent de ruta de intrare în țară.
„Pentru a stabili o apărare, ar trebui să demonstrați că nu știați și nu aveați niciun motiv rezonabil să suspectați că bunurile erau destinate în cele din urmă Rusiei”, a declarat Gavin Irwin, avocat la 2 Hare Court Chambers.
În unele cazuri, pragurile de preț au influențat procesul decizional.
Analiza FT a registrelor vamale rusești arată că costumele bărbătești trimise în țară de compania italiană Canali aveau un preț mediu de aproximativ 600 EUR pentru angrosiști în anul anterior izbucnirii războiului.
După intrarea în vigoare a sancțiunilor, prețul unitar al aproape tuturor expedierilor a scăzut la puțin sub pragul sancțiunilor de 300 EUR. Acest lucru nu pare să reflecte o schimbare generală a strategiei de stabilire a prețurilor pentru societate: Costumele Canali declarate la intrarea în India, de exemplu, nu prezintă o astfel de schimbare.
Editor : Marina Constantinoiu