Un prototip al următoarei generaţii de trenuri de mare viteză Shinkansen a fost testat joi în prezenţa presei şi a atins 320 de kilometri pe oră, viteza maximă pentru actualele modele Shinkansen, transmite AFP.
Purtând numele de cod ALFA-X, trenul „glonț” cu zece vagoane şi un „nas" foarte lung, cu o formă aerodinamică, va deveni cel mai rapid tren de mare viteză din lume, capabil să atingă 360 km/h atunci când va intra în exploatare, în primăvara anului 2031, a informat compania feroviară East Japan Railway, potrivit Agerpres.
Producţia acestui prim exemplar de tren de mare viteză a fost finalizată luna aceasta la un cost de 10 miliarde yeni (80 milioane euro). Testele au început săptămâna trecută, însă testul care s-a derulat joi între Sendai şi Morioka, două oraşe din nordul Japoniei, a fost primul la care a avut acces şi media.
„Testul de astăzi s-a derulat cu succes, fiind atinsă o viteză de 320 km/h. Vom continua să testăm trenul timp de aproximativ trei ani", a declarat un purtător de cuvânt al East Japan Railway.
Comparativ, TGV-ul francez a atins în 1981, când a fost lansat, o viteză de 260 km/h, iar în prezent are o viteză comercială maximă de 320 km/h.
Intrarea în serviciu a modelului ALFA-X nu este prevăzută a avea loc înainte de 2031, când liniile Shinkansen vor fi prelungite până la Sapporo, capitala insulei Hokkaido.
Shinkansen, pionierul mondial în domeniul transportului feroviar ultra-rapid, a luat naştere în 1964, cu ocazia Jocurilor Olimpice de la Tokyo. În prezent, aceste trenuri transportă zilnic sute de mii de pasageri cu o punctualitate aproape perfectă. Aceste trenuri se caracterizează printr-o securitate maximă, nefiind înregistrat niciun accident grav în cei peste 50 de ani de existenţă.
În paralel, Japonia testează şi un tren cu levitaţie electromagnetică - 'maglev' - care, cu ocazia unui test derulat în 2015, a atins viteza de 603 kilometri pe oră, un record mondial, potrivit companiei Central Japan Railways. Acest tren ar urma să transporte pasageri în 2027 între Tokyo (est) şi Nagoya (centru). Atunci ar urma să ruleze la viteze de 500 km/h pentru a acoperi distanţa de 286 kilometri în 40 de minute. Costul total al întregului proiect 'maglev' este evaluat la peste 9.000 de miliarde de yeni (peste 70 de miliarde de euro).