Australia lasă să moară o industrie cu tradiţie. Este ultimul an în care va mai produce maşini. Se pune punct după ce industria auto de acolo a adunat o istorie de aproape o sută de ani. Pe vremuri, Australia era una din puţinele ţări din lume care producea maşini de la cap la coadă, adică de la şurub la autoturism. A realizat însă că are de ales între a subvenţiona producţia internă şi a importa ieftin. Aşa că a ales-o pe a doua.
Mai sunt câteva luni până când General Motors închide ultima fabrică Holden - e un fel de Dacie a australienilor, însă cu o istorie de trei ori mai lungă. Înainte de GM, şi Toyota şi-a făcut ieşirea. Era cel mai mare producător prezent în Australia, dar a decis să închidă operaţiunile în 2014, la doar câteva luni după ce Guvernul a anunţat că nu mai dă industriei auto niciun cent în subvenţii. Decizia a fost numită de şeful Toyota „una dintre cele mai triste zile din istoria companiei".
Australienii însă s-au bucurat, pentru că la fiecare trei dolari investiţi de producătorii auto în propriile afaceri din ţară, un dolar venea din taxele lor.
Aşa s-au acumulat în ultimii 20 de ani subvenţii de peste 25 de miliarde de dolari.
Omul de rând însă a câştigat pe două fronturi: n-a mai achitat subvenţiile oferite industriei, iar Australia a devenit una dintre cele mai ieftine ţări pentru achiziţia unei maşini. S-a ajuns aici pentru că statul a decis să pună taxe vamale infime sau chiar deloc pe maşinile venite din străinătate.
Rezultatul - importurile au explodat. Preţurile erau mai mici, iar de multe ori maşinile erau mai bune decât cele locale. Totodată, oferta a crescut puternic. În momentul de faţă, pe piaţa australiană există 64 de mărci auto, comparativ cu doar 38 câte sunt în America.
Australia însă n-a purtat niciodată un război cu „străinii care fură locuri de muncă". Ba chiar, a văzut apropierea geografică de ţările asiatice ca fiind un avantaj şi nicidecum un pericol. Acordul de liber schimb semnat în 2005 cu Thailanda, unul dintre cei mai mari producători auto din Asia, a făcut ca Australia să importe de acolo două milioane de maşini şi să exporte doar o sută. Le-a importat însă foarte ieftin, nu le-a scumpit cu taxe vamale şi s-a putut bucura astfel de faptul că salariile în industria auto thailandeză sunt de șase ori mai mici decât în Australia.
E o diferenţă pe care consumatorul final o simte. Nu doar fiindcă plăteşte mai puţin, ci şi fiindcă deschiderea graniţelor a făcut ca australienii să câştige mai mulţi bani. Economia s-a reconfigurat. Acum, patru australieni din cinci lucrează în servicii, în timp ce industria îşi dă ultima suflare. Calculul e însă că dintre cei care-şi pierd jobul din producţia auto, o treime vor deveni şomeri de lungă durată. Însă dacă americanii cred că pentru acest segment trebuie să plătească toţi ceilalţi, australienii spun invers. Între timp, vechiul lor Holden nu moare. Doar că va fi produs în Germania.