Poliţiştii francezi au fost nevoiţi să îi liniştească pe şoferii nervoşi care nu au putut circula astăzi (n.red. luni, 23 martie) în Paris pentru că maşinile lor aveau număr par. Decizia a fost luată de primăria capitalei franceze din cauza poluării prea mari din oraş. Măsura este temporară, până când norul de noxe se va împrăştia. Cine nu o respectă primeşte o amendă de 22 de euro.
În Franţa, peste 80% din maşinile care circulă pe străzi sunt diesel. S-a ajuns aici, spun specialiştii, pentru că, în urmă cu câţiva ani, maşinile cu motorină erau preferate de mulţi cumpărători. Combustibilul era mai ieftin decât benzina.
În schimb, în România, cei mai mulţi şoferi au maşini pe benzină. Din cele 6 milioane de autoturisme înmatriculate la noi, doar 2,5 milioane au motor diesel.
„Costurile sunt aproximativ egale, consumul pentru diesel este mai mic, dar întreţinerea este mai scumpă”, spune Cristian Munteanu, specialist auto.
Cum preţul benzinei şi cel al motorinei sunt acum aproape la acelaşi nivel, maşinile diesel sunt rentabile doar pentru firme. „Dacă nu faci minim 40.000 de kilometri pe an, nu este avantajos”, spune Nicuşor Sorescu, dealer auto.
În tot acest timp, maşinile electrice, care nu poluează, nu sunt prea căutate. Preţul este principalul obstacol, cred vânzătorii de maşini.
Un comerciant a vândut trei astfel de maşini, la un preţ de 40.000 de euro bucata. Înseamnă de trei ori mai mult faţă de o maşină de oraş. Costurile ulterioare sunt însă mult mai mici, spun specialiştii.
„Ca să meargă 80 de kilometri, trebuie să o încărcaţi peste noapte, între patru şi cinci ore. În prima oră, încarcă 80%. Factura de încărcare e ca şi cum aş avea în casă un frigider şi jumătate”, spune Nicuşor Sorescu, dealer auto.
În România, s-au vândut 50 de autoturisme electrice.