Pentru furnizorul filmat de echipa Digi24, fiecare livrare de produse alimentare tradiţionale greceşti presupune un drum de opt ore.
Furnizor: Bună ziua! Ţi-am adus marfa: măsline, ulei, iaurt.
Proprietar restaurant: Sunt toate, da?
Furnizor: Măsline, iaurt, brânză feta, ca de fiecare dată.
Proprietar restaurant: Să le vedem înăuntru!
În total marfă de o mie de euro.
„Pentru a fi siguri că folosesc în preparatele lor cele mai proaspete paste grecești, proprietarii restaurantelor de profil din România trebuie să achite imediat cu bani cash produsele livrate de furnizor. Acesta, la rândul lui, când se întoarce în Grecia trebuie să plătească producătorii de acolo”, transmite corespondentul Digi24 Roxana Vântu.
Este soluția găsită după ce producătorul elen a cerut plata alimentelor pe loc, nu la o lună, ca până acum. Băncile sunt închise de peste o săptămână, iar retragerile de numerar sunt plafonate, aşa că vrea să se asigure că afacerea nu are de suferit.
Kostas Konstas, furnizor: Pentru a ţine situația sub control folosim maşinile noastre de transport de marfă, nu colaborăm în Grecia cu fabrici foarte mari, colaborăm cu distribuitori mai mici ca să putem acoperi aici cererea de pe piaţă.
O soluţie la îndemână şi pentru proprietarii de restaurante.
Maria Popescu, administratorul unui restaurant grecesc: Găsim furnizori greci care fac ei drumurile către noi.
Iannis Sarantis, proprietarul unui restaurant grecesc: Decât să îi transfer prin bancă banii furnizorului meu din Grecia, îi dau cash, de aici e problema lui mai departe.
În schimb, restaurantele care se aprovizionează direct din Grecia, nu prin intermediari, sunt mai puțin flexibile.
Gilda Mocanu, administratorul unei taverne greceşti: Majoritatea tranzacțiilor sunt făcute cu cardul, cu cash mai puțin, pentru siguranța noastră. Am făcut puțin stoc când am observat această problemă.
Potrivit Asociației Exportatorilor din Grecia, firmele pot pierde contracte în valoare de 80 de milioane de euro în fiecare săptămână în care băncile sunt închise.