Companii precum IBM, Nike sau Starbucks se confruntă cu noi obstacole în China, în condiţiile în care oficialii Partidului Comunist se contrazic în privinţa direcţiei şi profunzimii reformelor economice, relatează Bloomberg.
Presa chineză de stat a acuzat săptămâna trecută Starbucks că practică preţuri prea mari la cafea, iar Samsung Electronics a fost criticată pentru funcţionarea defectuoasă a smartphone-urilor. Directorii de companii americane reclamă în primul rând creşterea costurilor şi a birocraţiei din China.
De la deschiderea economiei chineze pentru investiţii străine, în anii '70, China a fost un motor de creştere care a generat multinaţionalelor venituri de ordinul miliardelor de dolari. Mediul de afaceri din această ţară s-a îmbunătăţit după aderarea Chinei la Organizaţia Mondială a Comerţului, în 2001.
Recent însă, creşterea costurilor cu forţa de muncă a determinat unele companii să îşi transfere fabricile în alte ţări. În prezent, încetinirea creşterii economice îi determină pe guvernanţii chinezi să facă eforturi să accelereze tranziţia de la o creştere susţinută de exporturi la una generată de consumul intern.
Liderii chinezi încearcă să combată o bulă speculativă imobiliară, în timp ce creşterea creditării în ultimii cinci ani a adus gradul de îndatorare aproape de nivelul înregistrat în Japonia şi alte ţări asiatice înaintea unor crize de amploare.