Un fenomen ciudat a apărut în apropierea stațiilor de livrare Amazon.com și a magazinelor Whole Foods din suburbiile din orașului Chicago: smartphone-uri atârnate de copaci. Șoferii plătiți la cursă le pun acolo pentru a prinde comenzi înaintea concurenților, potrivit Bloomberg.
Cineva plasează mai multe dispozitive într-un copac situat în apropierea stației de la care se comandă cursele. Șoferii care folosesc această metodă își sincronizează apoi propriile telefoane cu cele din copac și așteaptă în apropiere o comandă. Scopul, spun experți și persoane care cunosc operațiunile Amazon, este de a profita de apropierea telefoanelor de stație, în combinație cu un software care monitorizează în mod constant rețeaua de livrări a Amazon, pentru a prelua comanda cu o fracțiune de secundă înaintea altor șoferi.
Faptul că șoferii recurg la astfel de metode extreme este o dovadă a concurenței feroce pentru muncă în economia americană devastată de pandemie, cu o rată a șomajului de două cifre. Așa cum câteva milisecunde pot însemna câștiguri de milioane pentru fondurile de investiții care folosesc softuri de tranzacționare, un smartphone cocoțat într-un copac poate fi cheia pentru a obține o cursă de 15 dolari înaintea altcuiva.
Mai mulți șoferii au postat fotografii și videoclipuri pe rețelele sociale pentru a încerca să afle ce tehnologie este folosită pentru a prinde comenzi mai repede. Unii s-au plâns la Amazon că șoferi fără scrupule au găsit o modalitate de a pătrunde în sistemul de livrări al companiei.
În schimb, la magazinele Whole Foods, situația e diferită. Șoferii concurează pentru oferte de livrare rapidă, care necesită un răspuns imediat și durează, de obicei, între 15 și 45 de minute. Ofertele rapide sunt expediate de un sistem automat care detectează șoferii aflați în apropiere prin intermediul smartphone-urilor lor, potrivit unor persoane familiare cu tehnologia, citate de Bloomberg. Când șoferii văd o ofertă rapidă, au doar câteva minute să accepte livrarea sau să o piardă în fața altcuiva.
Sistemul poate detecta locația unui smartphone la aproximativ 7 metri. Asta înseamnă că un telefon dintr-un copac aflat în fața ușii Whole Foods ar primi oferta de livrare înaintea altor șoferi din apropiere.
Telefoanele din copaci par să servească drept dispozitive principale, care trimit curse către mai mulți șoferi din apropiere. Șoferii care au urmărit acest truc cred că o persoană sau entitate neidentificată acționează ca intermediar între Amazon și șoferi și taxează șoferii pentru a le asigura mai multe curse, ceea ce este contrar politicilor Amazon.
Într-un e-mail intern al Amazon, consultat de Bloomberg, compania a declarat că va investiga problema, dar nu va putea divulga rezultatul anchetei. Totuși, compania a refuzat să comenteze oficial acest lucru.
O aplicație similară Uber, numită Amazon Flex, le permite șoferilor să facă livrări cu propriile mașini. Pentru mulți oameni care au deja un loc de muncă, este o modalitate de a câștiga bani în plus în timpul liber. Dar, odată cu creșterea șomajului, concurența pentru o astfel de muncă a crescut și tot mai mulți oameni se bazează servicii de livrare ca principală de venit.
În plus, mai puțini oameni folosesc servicii de transport precum Uber și Lyft, din cauza pandemiei, astfel încât mai mulți șoferi se axează pe livrări pentru a câștiga bani.
Cei care agață telefoane în copaci probabil fac acest lucru pentru a propaga comenzi pe mai multe conturi Amazon Flex și pentru a evita detectarea de către Amazon, a declarat Chetan Sharma, consultant în industria wireless. Dacă toate cursele ar fi transmise printr-un singur dispozitiv, Amazon l-ar detecta ușor, a spus el.
„Folosesc sistemul într-un mod care îl face mai greu de detectatt pentru Amazon. Sunt un pas înaintea algoritmului Amazon și a dezvoltatorilor acestuia”, a mai spus Sharma.
Unul dintre motivele pentru care șoferii fac acest lucru este să evite cerințele pentru șoferii de livrări, cum ar fi deținerea unui permis de conducere valabil sau de a avea autorizație să lucreze în SUA, potrivit unei persoane familiare cu problema.
De exemplu, cineva care îndeplinește cerințele descarcă aplicația Flex și i se oferă o cursă prin care câștigă 18 dolari pe oră. Acceptă cursa și apoi plătește altcuiva 10 dolari pe oră pentru a o face, a spus sursa, care a solicitat să rămână anonimă.
Spre deosebire de angajații cu contract, care sunt plătiți chiar și atunci când nu au mult de lucru, cei plătiți la cursă fac bani doar când muncesc. Așa că obțineerea unei curse prin intermediul aplicației pentru smartphone este primul pas cheie pentru a câștiga bani. Cele mai multe rute Flex durează între două și patru ore și pot fi programate în avans. Acest sistem poate fi „fentat” și el. Șoferii descarcă aplicații pe smartphone-urile lor care monitorizează constant site-ul Amazon Flex și iau automat toate rutele care devin disponibile, așa cum a raportat CNBC în februarie. Bloomberg a raportat o utilizare similară a aplicațiilor pe platforma de cumpărături Instacart la începutul acestei luni.