Piaţa uleiului de măsline este o loterie. Nu se știe niciodată ce este într-o sticlă. Cu cât uleiul de măsline este mai ieftin, cu atât este mai suspect. Mai ales dacă ţara de origine înscrisă pe etichetă este Italia. Pe bursele de mărfuri, într-un an normal, uleiul de măsline este cu 25% mai scump decât cel spaniol. Anul acesta însă, diferenţa de preţ este de 65%.
O bacterie a distrus trei milioane de măslini italieni anul trecut. Și nu numai că este al doilea producător și exportator de ulei de măsline, dar este și cel mai mare consumator. Cererea de ulei de măsline italian de înaltă calitate depășește cu mult oferta. În astfel de situaţii intră în joc mafia italiană, care inundă piaţa cu ulei de slabă calitate pe care îl vând la preţuri de ulei extra-virgin.
Potrivit Financial Times, în ultimul an, autorităţile italiene au depistat 95 de depozite de ulei fals etichetat, de aproape două ori mai multe decât în urmă cu un an. În cele mai fericite cazuri, traficanţii aduceau ulei de măsline din Spania și îl etichetau ca fiind ulei italian. Au fost însă și situaţii în care o cantitate mică de ulei de măsline era amestecat cu uleiuri din alte plante.
Aceste fraude apar de fiecare dată când recoltele sunt slabe.
Când era comisar european pentru agricultură, Dacian Cioloș a încercat să interzică sticlele neetichetate cu ulei de măsline de pe mesele restaurantelor. Există suspiciunea că, de multe ori, restaurantele cumpără ulei fals. Cioloș propunea ca uleiul din restaurante să fie servit în sticle etichetate și sigilate. Însă, la presiunea industriei restaurantelor și a mai multor guverne europene, Cioloș a fost nevoit să își retragă propunerea în 2013.
Actualul comisar european pentru agricultură este irlandezul Phil Hogan. La audierile din Parlamentul European de dinainte de numire a declarat că nu prea știe cum funcţionează piaţa uleiului de măsline, pentru că nu a avut prea mult de-a face cu ea.
Însă etichetarea sticlelor nu reprezintă nicio garanţie. Potrivit revistei Fortune, trei vânzători mari de ulei de măsline din Statele Unite, Filippo Berio, Safeway și Salov, au fost daţi în judecată pe motiv că și-ar minţi clienţii. În mai multe procese separate, companiile sunt acuzate fie că uleiul lor italian este produs în toată lumea, mai puţin în Italia, fie că uleiul etichetat ca fiind extravirgin ar avea de fapt o calitate îndoielnică.
America este piaţa care a avut cea mai mare creștere a cererii de ulei de măsline.