Un superpetrolier ancorat în apropiere de coasta de vest a Yemenului, care are la bord peste 1 milion de barili de petrol, ar putea „să se scufunde sau să explodeze în orice moment”, ceea ce ar provoca un dezastru ecologic și umanitar, a declarat un oficial ONU pentru Sky News.
Vasul FSO Safer a fost abandonat în 2015, în timp ce Yemenul se afunda tot mai mult într-un război civil, iar acum petrolierul a început să se dezmembreze. Coordonatorul umanitar al ONU pentru Yemen, David Gressly, a spus: „Nu vrem ca Marea Roșie să devină Marea Neagră, asta se va întâmpla.”
„Este un vas antic, un superpetrolier din 1976 și, de aceea, nu este doar vechi, ci și neîntreținut și ar putea să se scufunde sau să explodeze în orice moment”, a explicat Gressly.
„Cei care cunosc vasul, inclusiv căpitanul care l-a comandat, îmi spun că este o certitudine”, a explicat Gressly. „Întrebarea nu este dacă, ci când, așa că este important să acționăm cât mai rapid sau va deversa la un moment dat un milion de barili de petrol în Marea Roșie.”
Potrivit unui studiu publicat recent de jurnalul științific Nature Sustainability, o deversare de petrol ar dura între două și trei săptămâni să se răspândească până pe coasta altor state cu ieșire la mare, precum Arabia Saudită, Eritrea și Djibouti.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
O deversare de petrol ar lăsa milioane de oameni fără surse de hrană
În câteva zile de la deversare, porturile din Hudayah și Salif ar trebui închise, ceea ce va întrerupe abrupt ajutoarele alimentare de care depind aproape 6 milioane de oameni. Efectele ecologice ar fi profunde - recifurile de corali și pădurile de mangrove din regiunile de coastă ar fi afectate sau chiar complet distruse.
O deversare de petrol necontrolată ar putea distruge toate rezervele de pește din zona yemenită a Mării Roșii, ceea ce ar da peste cap milioane de oameni din comunitățile de coastă care își procură hrana și își câștigă existența din pescuit.
În ciuda faptului că ar costa 20 de miliarde de dolari pentru curățarea zonei afectate după deversarea petrolului, ONU mai are nevoie de 34 de milioane de dolari ca să înceapă operațiunile de salvare a vasului și de prevenire a dezastrului ecologic.
Guvernele din SUA, Marea Britanie, Germania și Olanda au contribuit alături de alți donatori privați la fondul comun, dar nu este de ajuns. „Știu că dacă ar fi o deversare de petrol, ar fi zeci de milioane de dolari care ar fi donați pentru a gestiona deversarea, dar nimeni nu pare să aibă bugetul [necesar] pentru evitarea catastrofei”, a mai spus Gressly.