Două treimi din emblematicele chioșcuri de ziare din Italia s-au închis în ultimii 20 de ani. Declinul presei scrise a dus la scăderea vânzărilor și la dispariția afacerilor despre care italienii spun că au ajutat să mențină comunitățile unite, scrie Reuters.
Familia lui Fabiano Pompei are un chioșc de ziare în apropierea impunătoarei Bazilici Sf. Ioan Lateran din Roma, din 1948. Familia lui Marco Volpini a deținut unul lângă Fontana di Trevi timp de un secol.
Ambele erau afaceri înfloritoare, dar o scădere îndelungată a vânzărilor de ziare i-a forțat pe Pompei și Volpini să-și tragă obloanele metalice pentru ultima oară, la fel ca mii de alți proprietari de chioșcuri din Italia.
„Poți face sacrificii până la un anumit punct, dar dacă câștigi puțin sau chiar pierzi bani, este mai bine să închizi și să faci altceva, chiar dacă te doare în interior”, a declarat Pompei, în vârstă de 30 de ani, pentru Reuters.
Volpini a preluat abia de curând micul său chioșc de ziare de la tatăl său în vârstă, dar curând și-a dat seama că nu poate să trăiască din asta.
"Peste cinci ani nu vor mai fi chioșcuri. Oamenii își vor obține toate informațiile de pe telefoane", a spus el.
Se estimează că două treimi din chioșcurile de ziare din Italia s-au închis în ultimele două decenii, în prezent existând doar aproximativ 12.000 astfel de afaceri.
Camera de Comerț italiană a declarat într-un raport din ianuarie că numai în ultimii patru ani s-au închis 2.700 de chioșcuri, o scădere de 16% la nivel național, Roma înregistrând o scădere de 21%.
În centrul crizei se află scăderea vânzărilor de ziare, care reprezintă cea mai mare parte a veniturilor din chioșc.
În 2004, în jur de 9,54 milioane de ziare au fost vândute în fiecare zi în chioșcuri, potrivit datelor ADS. Până în 2014, acest număr a scăzut la 2,6 milioane, scăzând din nou la aproximativ 950.000 până în ianuarie 2024.
"Scăderea tirajului ziarelor este pe o cale descendentă stabilă. Se întâmplă de zeci de ani și nu există semne că se va schimba", a declarat Alessio Cornia, profesor asistent la Universitatea Dublin City, specializat în jurnalism.
În timp ce editorii pot spera să-și susțină veniturile în scădere prin transferarea cititorilor pe platforme online, proprietarilor de chioșcuri le este mult mai greu să se reinventeze.
Stefano di Persio conduce un chioșc în centrul Romei, lângă birourile celui mai mare ziar al orașului, Il Messaggero. Odinioară vindea sute de ziare în fiecare zi, acum vinde mai puțin de 50. „Este o glumă”, a spus el, dar fără să râdă.
Chioșcul lui clasic, octogonal, este împodobit cu bibelouri turistice, cum ar fi magneți pentru frigider, șorțuri și calendare cu poze cu preoți. O mână de ziare sunt ascunse pentru localnicii tradiționali, care nu au fost încă dați la o parte de turiștii care invadează orașul.
"Majoritatea locuitorilor Romei au parasit acest cartier și au fost înlocuiți de turiști, așa că vindem suveniruri. Daca ne-am fi bazat vânzările pe ziare, am fi închis demult", a spus el.
Guvernul oferă stimulente în acest an în valoare de până la 2.000 de euro pentru a încerca să oprească fenomenul, dar proprietarii de chioșcuri spun că banii sunt ca un plasture care va funcționa pe termen scurt și nu va face nimic pentru a rezolva pe termen lung.
Căutând să-și reducă costurile de întreținere a afacerii cu presa scrisă, unul dintre cele mai cunoscute chioșcuri de ziare din Roma, aflat la o aruncătură de băț de biroul primului ministru, s-a transformat în ianuarie într-un automat de distribuție a ziarelor, eliminând astfel nevoia de a plăti pe cineva care să vândă ziarele.
Mulți localnici deplâng vremurile în schimbare. Chioșcurile sunt ca un ciment care ajută la menținerea comunităților lor unite, sunt locuri unde să discute despre politică, fotbal și vreme.
Când Pompei și-a deschis pentru scurt timp chioșcul săptămâna aceasta pentru a arăta reporterilor Reuters rafturile goale, vechii prieteni s-au adunat rapid în jur sperând că acesta s-a răzgândit și și-a redeschis afacerea. Au fost dezamăgiți cînd au aflat că lucrurile nu stau așa.
"Este al doilea chioșc de ziare din cartier care se închide. Este o tragedie", a spus Eufemia Curci, profesoară pensionară. "Este un mare eșec al culturii noastre. Oamenii nu citesc, se uită doar la telefoanele lor. Este trist."
Pompei încercase să-și dezvolte chioșcul de știri într-o mică librărie, dar cifra de afaceri nu a crescut și tot trebuia să se trezească în fiecare dimineață la 4.30 a.m. pentru a vinde edițiile de dimineață, începând așa o zi de lucru care durează până la ora 20.00.
„În fiecare noapte visez la chioșcul meu pentru că este în inima mea... dar nu am putut continua”, a spus el.
Editor : M.I.