Ikea trebuie să îşi regândească magazinele. Formatul folosit până acum, cu magazine uriaşe la marginea oraşelor, cu parcări cât un teren de fotbal şi restaurant la intrare, e depăşit. Astăzi trebuie să se ducă acolo unde există infrastructură de transport în comun, le-a explicat directorul general Ikea celor de la CNBC. Lanţul, devenit celebru în anii '90, a ajuns la aproape 330 de magazine mari în 28 de ţări, dar acum caută o nouă strategie de creştere.
Vrea să îşi aducă magazinele în interiorul oraşelor, aproape de stațiile de autobuz şi metrou, astfel încât oamenii să poată face cumpărături la IKEA chiar dacă nu au maşină. E cu atât mai important cu cât tinerii sunt tot mai puţin interesaţi să deţină autoturisme. În Statele Unite, numărul celor sub 25 de ani care au permis de conducere a scăzut de la 77% în 2001 la doar 66%. În Marea Britanie tendinţa e chiar mai abruptă de atât, iar oportunităţile pierdute de Ikea stând la marginea oraşului sunt foarte mari. În pieţele mature, producătorul suedez e preferat în special de studenți şi proaspăt absolvenţi, pe când cei mai în vârstă se orientează către mărci mai scumpe.
Magazinul Ikea din interiorul oraşului trebuie să meargă pe alt concept - dezvoltarea pe verticală. Componentele magazinului vor fi construite unul peste celălalt. La etajul unu poate fi mobila de dormitor, la doi, mobilierul de baie iar la 3 corpurile de iluminat.
Totuşi, nu e o soluţie pentru toate problemele. Pentru a intra pe marile alei comerciale din inima metropolelor trebuie să gândească la scară mult mai mică. Spaţiul e şi mai restrâns, dar traficul de clienţi e uriaş. Pentru a avea loc, Ikea taie de pe listă conceptul de showroom. În Spania, Norvegia şi Finlanda, compania testează un magazin pilot în care clientul nu se mai plimbă jumătate de zi prin toate produsele din catalog, ci poate vedea expuse doar câteva piese selectate şi poate colecta orice produs comandat online. Un magazin pe acest format ar putea apărea curând pe strada Oxford din Londra, una dintre cele mai aglomerate alei comerciale din Europa.