Foto Grecia: Negocierile pentru recuperarea Frizelor de la Parthenon „nu sunt ușoare”/ Atena susține că ar fi fost „furate” de britanici
Data actualizării: Data publicării:
Frizele grecești de la Parthenonul din Atena se află în posesia Muzeului Britanic. Foto: Profimedia Images
Negocierile „în curs de desfăşurare” dintre Atena şi British Museum pentru întoarcerea Frizelor Parthenonului în Grecia „nu sunt uşoare”, a admis luni purtătorul de cuvânt al guvernului elen, Yiannis Oikonomou, potrivit AFP.
„Am parcurs un drum lung, s-au făcut paşi (înainte) şi eforturile continuă. Negocierile nu sunt uşoare”, a afirmat el în cadrul unui briefing de presă, fără a da detalii concrete despre conţinutul acestora.
Presa greacă a fost în agitaţie de la publicarea, săptămâna trecută, în presa britanică a informaţiei potrivit căreia celebrul muzeu londonez finalizează un acord cu autorităţile greceşti pentru a permite întoarcerea Frizelor Parthenonului la Atena.
Potrivit cotidianului britanic The Telegraph, restituirea acestor comori antice ar urma să se facă în cadrul unui „schimb cultural”, ce ar permite evitarea unei legi din Marea Britanie care nu permite ca muzeul londonez să îşi dezmembreze colecţia, conform Agerpres.
„Am declarat deja public că încercăm în mod activ să găsim un nou parteneriat privind Frizele Parthenonului cu prietenii noştri din Grecia, iar acum, când intrăm într-un nou an, discuţiile sunt în curs de desfăşurare”, declarase pentru AFP un purtător de cuvânt de la British Museum.
De la începutul secolului al XX-lea, Grecia solicită în mod oficial - dar fără succes - restituirea unei frize de 75 de metri desprinsă din templul Parthenon, precum şi a uneia dintre celebrele cariatide provenind din Erechtheion, un mic templu din Antichitate aflat, de asemenea, pe Acropola din Atena, ambele piese fiind deţinute de British Museum.
Londra afirmă că sculpturile au fost „achiziţionate legal” în 1802 de diplomatul britanic Thomas Bruce, al şaptelea conte de Elgin, care le-a vândut apoi către British Museum. Grecia susţine însă că operele de artă au făcut obiectul „unui furt” atunci când ţara se afla încă sub ocupaţie otomană.
Or, acordul negociat între British Museum şi Grecia ar fi, potrivit surselor citate de The Telegraph, un acord de împrumut pentru ca frizele să ajungă rapid în Grecia. Acest „gest” nu ar pune însă capăt disputei, autorităţile din Atena dând de înţeles că vor continua să ceară restituirea totală a artefactelor antice.
„Obiectivul este întoarcerea lor definitivă”, a insistat Oikonomou.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 99 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.