Războiul dintre Israel și gruparea teroristă Hamas a generat o polarizare tot mai mare în rândul internauților, fenomen care a început să se distanțeze de discuțiile sau dezbaterile obișnuite purtate pe rețelele sociale, căpătând o nuanță tot mai violentă. Fie că este vorba de branduri care vând cafea sau haine, mai multe companii au ajuns să fie boicotate la nivel mondial, fiind acuzate că sprijină în mod direct ofensiva Israelului în Fâșia Gaza. Informații fale și scoase din context, imagini interpretate și atribuite în mod intenționat greșit au fundamentat reacțiile agresive și apelurile la boicot lansate de internauții care s-au solidarizat cu suferința palestinienilor la adresa unor lanțuri comerciale celebre din întreaga lume.
Starbucks și Zara sunt printre cele mai cunoscute branduri boicotate de susținătorii cauzei palestiniene, care susțin că cele două mărci și-au arătat sprijinul fățiș pentru Israel în războiul declanșat în Gaza. Însă de prea puține ori internauții verifică dacă valul de ură pe care îl îndreaptă către aceste multinaționale este într-adevăr fundamentat pe considerente reale.
Un spot realizat de inteligența artificială a fost instrumentalizat împotriva Zara, după ce brandul a fost acuzat de internauți că a ridiculizat suferința din Fâșia Gaza într-o campanie
O înregistrare video în care se văd mormane de haine Zara aruncate în Times Square, New York, a devenit virală pe rețelele sociale, cu scopul de a boicota o campanie publicitară controversată a brandului. Spotul a fost vizionat de milioane de ori pe platforma X (Twitter).
"După ce Zara a făcut o reclamă lipsită de respect la adresa conflictului din Gaza, americanii își aruncă toate hainele Zara în fața magazinului", a susținut un utilizator X, recunoscut pentru răspândirea de informații false.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Povestea a început pe la jumătatea lunii decembrie, când Zara a lansat o campanie pe care unii au catalogat-o drept batjocură la adresa suferinței palestinienilor, din cauza molozului din fotografii și a ceea ce păreau a fi saci pentru cadavre de culoare albă.
Deși conceptul campaniei a fost gândit cu mult înainte de atacul teroriștilor de la 7 octombrie și războiul Hamas-Israel, Zara a renunțat rapid la aceasta, explicând că ședința foto a avut loc în vară și prezentând scuze.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Căutând cu atenție sursa videoclipului din Times Square distribuit masiv, jurnaliștii euronews au descoperit clipul original. Acesta a fost postat în noiembrie 2023 și nu are vreo legătură cu conflictul.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Videoclipul a fost postat pe contul oficial al platformei de modă second-hand Vestiaire Collective.
Compania a anunțat la acel moment că interzice 30 de branduri fast fashion în magazinul său, printre care se număra și Zara.
Purtătoarea de cuvânt a magazinului multibrand Vestiaire Collective a declarat pentru AFP că o agenție franceză specializată în inteligență artificială a creat videoclipul.
Ea a explicat că acest clip a fost postat "cu aproape o lună" înainte ca Zara să lanseze campania care i-a atras oprobriul și a fost doar o inițiativă îndreptată împotriva industriei fast fashion, nicidecum un boicot la adresa Zara.
"Pentru cei care spun că boicotul nu funcționează, Starbucks pleacă din Maroc... Clar din cauza profiturilor tot mai scăzute generate de protestele pro-palestiniene din tot Marocul", a spus aceasta.
Ea a menționat drept sursă un articol publicat în New Arab, care pretindea că atât Starbucks, dar și H&M părăsesc Marocul "din cauză că cererea pentru aceste produse a scăzut pe fondul boicotului".
Totuși, informația nu a fost confirmată de companie și niciuna dintre publicațiile citate - Maroc Hebdo sau New Arab - nu a adus dovezi în sprijinul afirmațiilor făcute.
Mai mult, ulterior, New Arab și-a actualizat articolul, incluzând declarații ale purtătorului de cuvânt al Starbucks în Maroc, care neagă că brandul părăsește țara, confirmând că toate cele 18 cafenele Starbucks vor continua să funcționeze.
De ce boicotează oamenii Starbucks?
Potrivit AP, la scurt timp după izbucnirea războiului dintre Israel și Hamas, un cont de Twitter asociat sindicatului Starbucks Workers United a scris un mesaj în sprijinul Palestinei.
Starbucks a intentat un proces împotriva sindicatului din cauza postării, spunând că aceasta a înfuriat sute de clienți și a adus deservicii companiei.
Răspunsul radical al Starbucks i-a determinat pe unii susținători ai brandului să boicoteze lanțul de cafenele.