Cum au ajuns containerele cea mai „fierbinte” marfă a planetei. Criza care riscă să creeze noi blocaje și să crească prețurile

Data publicării:
Containere maritime în portul Lianyungang din China.
Containere maritime în portul Lianyungang din China. Foto: Profimedia Images

Pandemia a dus la o criză a containerelor de transport. Companiile care importă sau exportă produse sunt dispuse să plătească și de 6 ori mai mult pentru închirierea lor, dar nici așa nu reușesc tot timpul să le obțină. Chiar dacă au succes, așteaptă uneori luni întregi să-și primească mărfurile. Acest lucru riscă să crească prețurile produselor peste tot în lume, potrivit CNN.

Un producător britanic de bomboane, Lavolio, aștepta în iulie 30.000 de cutii de aluminiu care trebuiau să vină din Asia, într-un container de 20 de metri. Nu au ajuns nici acum, iar SJ Hunt, cofondatorul Lavolio, începe să intre în panică.

Cutiile făcute la comandă, în care Lavolio împachetează ciocolată cu fructe, nuci și jeleu, sunt o parte esențială a mărcii. Închirierea unui container de transport maritim pentru această rută îi costa de obicei pe Hunt și partenera sa, Lavinia Davolio, între 1.500 și 2.000 de dolari. De data aceasta, au fost nevoiți să plătească peste 10.000 de dolari - o sumă uriașă cheltuită pentru un container care nici nu a ajuns încă.

Din cauza pandemiei, transportul maritim global este încă în criză, iar întârzierile se vor vedea și în perioada de vârf a cumpărăturilor de sărbători. Iar o revenire la normal nu va avea loc în curând.

Înainte de apariția coronavirusului, companiile puteau închiria un container cu relativă ușurință, permițându-le să transporte bunuri la un cost redus. Containerele au o durată de viață de aproximativ 15 ani, înainte de a fi reciclate ca soluții de depozitare sau construcții ieftine.

Dar acum, containere goale sunt împrăștiate în Europa și America de Nord, în timp ce întârzierile din lanțul de aprovizionare înseamnă că sunt necesare și mai multe cutii pentru îndeplinirea comenzilor. Între timp, cererea de mărfuri a crescut - oferind rețelei de nave, containere și camioane care livrează mărfuri din întreaga lume puțin timp pentru a remedia întârzierile.

Drept urmare, containerele au devenit incredibil de rare și extrem de scumpe. În urmă cu un an, companiile plăteau aproximativ 1.920 dolari pentru a rezerva un container de oțel de 13 metri pe o rută standard între China și Europa, potrivit datelor de la Drewry, o companie de consultanță în cercetare maritimă. Acum, firmele cheltuiesc peste de 14.000 de dolari, o creștere de peste 600%. Pe de altă parte, costul pentru cumpărarea unui container s-au dublat.

Companiile de pretutindeni se luptă să facă față situației. Giganți ca Ikea și-au cumpărat propriile containere de transport, dar aceasta nu este o opțiune pentru un mic producător de bomboane precum Lavolio, care își regândește planurile de extindere și ar putea fi nevoit să mărească prețurile – la fel cum se gândesc și alți antreprenori să facă, pentru a-și acoperi costurile.

Experții din industria containerelor nu sunt siguri când vor scădea prețurile. Dar sunt de acord cu un singur lucru: situația nu va fi rezolvată în curând.

„Întreaga rotație a containerelor este calculată în mod precis”, spun Osmo Lahtinen, director general al O. V. Lahtinen, un furnizor de containere cu sediul în Finlanda.

„Când lanțul se rupe, este foarte greu să revii la normal”, adaugă el.

John Fossey, analist la compania de consultanță Drewry, speră că Anul Nou Chinezesc din februarie 2022 ar putea oferi o pauză în expedierile din China, deoarece fabricile fabricile vor fi închise pentru sărbătoare. Dar, având în vedere cât de încărcat este sistemul și cât de mult cumpără încă oamenii, nu e o garanție că lucrurile vor reveni la normal.

„Aceasta este o creștere a cumpărăturilor indusă de pandemie pe care nu am mai văzut-o până acum”, a spus Gene Seroka, director executiv al Portului Los Angeles, cea mai mare poartă comercială din America de Nord. Deși acest lucru este pozitiv pentru economia globală, ar putea însemna că problemele legate de lanțul de aprovizionare vor persista până în 2023, a adăugat el.

Asta înseamnă mai multă presiune asupra companiilor precum Lavolio, care sunt acum nevoite să ia în considerare creșterea prețurilor, pentru a compensa costurile.

„Va trebui să regândim lucrurile, pentru că nu putem absorbi aceste costuri de mai multe ori”, a spus Hunt.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri