În Japonia, marile companii sunt implicate periodic în scandaluri precum cel de la Mitsubishi din ultimele zile. În majoritatea cazurilor, corporațiile sunt acuzate că ascund nereguli, de la defecțiuni tehnice până la cifre contabile falsificate. De vină este filosofia corporatistă din Japonia, spun experții care au urmărit acest fenomen al scandalurilor în lanț. Cum angajații se așteaptă să lucreze toată viața la o singură companie, sunt nevoiți să ignore neregulile din jurul lor.
„Când lucrezi pe termen lung în companie, iar promovarea depinde de șeful tău, trebuie să respecți mereu deciziile conducerii”, spune Hideyuki Kobayashi, profesor de drept în afaceri.
În multe cazuri, problemele corporaţiilor erau cunoscute din timp, însă nici angajaţii și nici membrii conducerii nu și-au permis să le dezvăluie public. De exemplu, problemele tehnice ale mașinilor Toyota, care au ieșit la suprafaţă în 2010 erau cunoscute de cel puţin 29 de oameni care aveau puterea să facă ceva. La Olympus, directorul britanic Michael Woodford a fost dat afară după ce a încercat să facă publice registrele contabile falsificate. Printr-un scandal asemănător a trecut și Toshiba. Iar Mitsubishi este deja la al doilea scandal de proporţii.
„În comparație cu alte companii auto, Mitsubishi este o companie japoneză tipică. Este foarte secretoasă și ține la cultura sa internă”, spune Hideyuki Kobayashi, profesor de drept în afaceri.
Dacă la începutul anilor 2000 compania a recunoscut că a ținut secrete defecțiunile tehnice timp de mai multe decenii, acum a recunoscut că a falsificat testele de consum. Iar aceste noi probleme poate că ar fi rămas ascunse dacă nu ar fi fost descoperite de partenerul Nissan.