Producătorii de băuturi carbogazoase se văd nevoiţi să-şi regândească strategiile de business, pe măsură ce consumatorii preferă băuturile sănătoase. Pepsi şi Coca-Cola, unii dintre cei mai mari jucători, au făcut ani de zile profituri din băuturi acidulate. Dar acestea au început să piardă teren, aşa că astfel de companii s-au lansat în diverse achiziţii sau parteneriate, pentru a pune pe piaţă produse care nu dăunează sănătăţii, de preferat fără zahăr. A intra pe astfel de pieţe este vital pentru supravieţuirea afacerilor.
Cea mai recentă achiziţie din industrie a fost anunţată de gigantul Coca-Cola. Americanii au ajuns la un acord pentru preluarea Costa, lanţul de cafenele britanic aflat pe locul doi în lume, în schimbul a 5,1 miliarde de dolari.
E încă un pas prin care Coca Cola caută să facă tranziţia de la băuturile acidulate cu zahăr la cele considerate mai sănătoase, dar de această dată ţinteşte şi piaţa cafelei - aflată acum în plină expansiune şi dominată de Starbucks.
E important pentru americani să-şi diversifice portofoliile într-o industrie care trebuie să se adapteze la alt comportament de consum. Piaţa băuturilor calde e una nouă pentru Coca-Cola, dar, chiar şi aşa, analiştii susţin că Starbucks ar trebui să se teamă.
Costa are mai multe cafenele în Marea Britanie decât Starbucks, peste 2400, şi ocupă poziţia a doua în acest clasament şi în China. Iar Coca-Cola e un brand care contează la nivel mondial, are o istorie de peste un secol.
La cumpărături au ieşit şi rivalii de la Pepsi. Au preluat recent compania SodaStream International, în schimbul a 3,2 miliarde de dolari. Achiziţia e importantă pentru că presupune preluarea unui producător de dispozitive care transformă apa plată în apă carbogazoasă. Pepsi intră astfel în posesia tehnologiei care permite producerea băuturilor carbogazoase la domiciliu.
Marile companii din industria băuturilor încearcă să satisfacă nu doar preferinţele sănătoase de consum, ci şi să evite sancţiunile guvernelor, care fie au suprataxat băuturile acidulate, fie se pregătesc să le interzică.
Marea Britanie, de exemplu, ia în calcul să nu le mai permită tinerilor care nu au împlinit 16 sau 18 ani să cumpere băuturi energizante.
Motivul invocat: acestea conţin niveluri ridicate de zahăr şi cofeină şi pot provoca probleme de sănătate, precum obezitate.
Este şi motivul pentru care vânzările de băuturi acidulate au scăzut de la an la an. În schimb, piaţa globală a apei îmbuteliate este în plină expansiune.
Potrivit estimărilor Euromonitor, ar putea ajunge în 2021 la o valoare de 250 de miliarde de dolari, de la 210 miliarde de dolari anul trecut.