Andreas Lubitz FOTO: Facebook
Întrebarea care se pune acum este dacă motivațiile sale au fost personale, politice sau religioase. A fost atentat sau o sinucidere?
Ipoteza sinuciderii în timpul zborului pare ciudată, dar totuși nu ar fi un caz singular.
În ultimii 25 de ani au mai existat cel puțin cinci cazuri dovedite, și peste 400 de persoane au devenit victimele colaterale ale unor asemenea acte.
La 9 februarie 1982, pilotul unui DC-8 aparținând Japan Airlines a pus avionul în picaj în momentul aterizării în apropiere de Tokyo. Aparatul s-a prăbușit și 24 de oameni și-au pierdut viața. Ancheta a ajuns la concluzia că a fost urmarea unei crize suicidare.
La 21 august 1994, un pilot al Royal Air Maroc a debranșat în timpul unei curse pilotul automat și apoi a pus avionul în picaj, izbindu-l de sol și omorând cele 44 de persoane de la bord. Presa a vorbit atunci de probleme sentimentale pe care le-ar fi avut pilotul.
La 19 decembrie 1997, un Boeing al companiei singaporeze Silkair s-a prăbușit între Jakarta (Indonezia) și Singapore. Au murit 104 oameni. Aparatul a plonjat la mare viteză mai puțin de un minut și s-a dezmembrat în zbor. Ancheta a ajuns la concluzia că a fost vorba de o sinucidere, iar înregistratorul de voci de la bord a fost debranșat în mod voit. Pilotul avea datorii în urma unor speculații financiare pe care le-ar fi făcut și fusese sancționat de mai multe ori de șefii săi.
La 13 noiembrie 1999, un Boeing de la Egyptair care făcea legătura între Los Angeles și Cairo, cu escală la New York, s-a prăbușit în Oceanul Atlantic. Bilanțul: 217 morți. Înaintea impactului, copilotul, aflat la comandă, singur în cabină, a spus de mai multe ori: „Mă dau Domnului”. Potrivit unor surse apropiate anchetei, ar fi acționat din răzbunare. Gamil el-Batouty fusese sancționat pentru comportamente sexuale nepotrivite, iar șeful său, care îl informase că nu va mai putea pilota pe ruta către Statele Unite, era la bord, a scris The Guardian.
În urmă cu mai puțin de un an și jumătate, la 29 noiembrie 2013, zborul TM470 al companiei Mozambique Airlines care făcea o cursă între Maputo, Mozambic, și Luanda, Angola, s-a prăbușit. Au murit 30 de pasageri. Potrivit anchetatorilor, căpitanul Dos Santos Fernandes s-a închis în cabină, a modificat parametrii de viteză și altitudine, a ignorat semnalele de alertă și l-a împiedicat pe copilot să intre în cabină în momentele care au precedat impactul.
Până acum, însă, niciuna dintre aceste presupuse sinucideri nu a avut loc la o companie occidentală. „În Europa, piloții au bune condiții de muncă, pilotează avioane fiabile. Este foarte surprinzător”, a declarat un expert citat de site-ul 20minutes.fr.
Deocamdată, una din primele consecințe ale dramei produse în Alpi este că două companii aeriene - una norvegiană și una canadiană - au decis deja să-și modifice regulamentul și să nu mai permită ca o persoană să rămână singură în cabina piloților.