„Ce caută reclama asta nenorocită în jocul meu?”. Imagini violente cu mesaje pro-Israel au ajuns în jocurile de pe telefon
Maria Julia Cassis stătea la masă în locuința sa din nordul Londrei când fiul ei de 6 ani a intrat în sufragerie, cu fața palidă. Jocul de puzzle de pe telefonul său cu Android fusese întrerupt de o înregistrare video în care apăreau militanți Hamas, familii israeliene îngrozite și imagini cu un puternic impact emoțional, care erau estompate. Peste un ecran negru, un mesaj de la Ministerul israelian de Externe transmitea elevului de clasa întâi: „Ne vom asigura că cei care ne fac rău vor plăti un preț greu”, transmite Reuters.
Cassis, o tânără de 28 de ani din Brazilia care lucrează într-o cafenea, a declarat că mesajul de promovare l-a șocat pe fiul ei iar aceasta a șters rapid jocul.
„A fost șocat”, a spus ea într-un interviu telefonic care a avut loc săptămâna trecută. „A întrebat: «Ce caută reclama asta nenorocită în jocul meu?»”.
Reuters nu a reușit să stabilească cum a ajuns reclama în jocul video al fiului ei, dar familia nu este singura afectată. Agenția de știri a documentat cel puțin alte cinci cazuri în Europa în care același videoclip pro-Israel, care conținea imagini cu atacuri cu rachete, o explozie incendiară și bărbați înarmați și mascați, a fost afișat jucătorilor, inclusiv mai multor copii.
În cel puțin unul dintre cazuri, reclamele erau difuzate în cadrul popularului joc „Angry Birds”, realizat de dezvoltatorul Rovio, deținut de SEGA.
Rovio a confirmat că „cumva aceste reclame cu conținut deranjant au ajuns din greșeală în jocul nostru” și că acum sunt blocate manual. Purtătorul de cuvânt Lotta Backlund nu a oferit detalii despre care dintre cei „foarte mulți parteneri publicitari” ai companiei au furnizat reclama.
Șeful departamentului digital al Ministerului israelian al Afacerilor Externe, David Saranga (fostul ambasador al Israelului în România), a confirmat că videoclipul a fost o reclamă promovată de guvern, dar a spus că nu are „nicio idee” despre cum a ajuns în interiorul diferitelor jocuri.
El a spus că imaginile fac parte dintr-o campanie mai amplă de promovare a Ministerului israelian de Externe, care a cheltuit 1,5 milioane de dolari pe reclame pe internet de când atacul Hamas din 7 octombrie asupra civililor din sudul Israelului a declanșat războiul în Gaza. El a declarat că oficialii au dat instrucțiuni specifice agențiilor de publicitate „să blocheze accesul persoanelor sub 18 ani”.
Saranga a apărat natura explicită a campaniei publicitare.
„Vrem ca lumea să înțeleagă că ceea ce s-a întâmplat aici, în Israel”, a spus el, „este un masacru”.
Reuters a contactat 43 de firme de publicitate pe care Rovio le-a enumerat pe site-ul său ca fiind „parteneri de date terțe” pentru a încerca să afle cine a plasat reclama în jocuri.
Dintre acești parteneri, 12 au răspuns, printre care Amazon, Index Exchange și Pinterest. Aceștia au spus că nu sunt responsabili pentru anunțul care apare în Angry Birds.
Saranga a declarat că ministerul a cheltuit bani cu companii de publicitate, inclusiv Taboola, Outbrain, Google și X, cunoscut anterior sub numele de Twitter. Taboola și Outbrain au declarat că nu au avut nicio legătură cu reclamele din jocuri.
Google a difuzat peste 90 de anunțuri pentru Ministerul de Externe, dar a refuzat să comenteze unde a afișat aceste anunțuri. X nu a răspuns la solicitările de comentarii.
Reuters nu a găsit nicio dovadă a unui efort publicitar digital palestinian similar, cu excepția câtorva videoclipuri în limba arabă promovate de Palestine TV, o agenție de știri afiliată Autorității Palestiniene, cu sediul în Cisiordania.
Un reprezentant al ministerului de externe al Autorității Palestiniene a transmis o declarație în care a spus că ministerul lucrează pentru a influența opinia publică prin împărtășirea dovezilor privind suferința din Gaza sub bombardamentele israeliene care au urmat atacului din 7 octombrie, dar nu a spus dacă folosește publicitatea ca instrument.
Reprezentanții Hamas, mișcarea islamistă care guvernează Gaza, nu au răspuns la solicitările Reuters de a comenta campaniile sale mediatice.
Reuters a documentat șase cazuri - în Marea Britanie, Franța, Austria, Germania și Olanda - în care oamenii au văzut reclame identice sau similare cu cele ale fiului lui Cassis sau au spus că copiii lor le-au văzut. În cazul familiei Cassis, reclamele au apărut într-un joc numit „Alice's Mergeland”, realizat de un dezvoltator numit LazyDog Game. Alte reclame au apărut în cadrul unor jocuri digitale pentru familii, cum ar fi jocul de construcție de blocuri „Stack”, jocul de puzzle „Balls'n Ropes”, „Solitaire: Card Game 2023” și „Subway Surfers”.
Alexandra Mărginean, o stagiară în vârstă de 24 de ani care locuiește în Munchen, a declarat că a fost surprinsă să vadă videoclipul pro-Israel apărând în mijlocul jocului său de Solitaire.
„Am avut o reacție foarte agresivă la el”, a spus Mărginean.
LazyDog Game nu a răspuns la solicitările de comentarii. Ketchapp, dezvoltatorul Stack, deținut de Ubisoft, nerByte, dezvoltatorul austriac al jocului Solitaire, Rollic, dezvoltatorul turc al jocului Balls'n Ropes, și SYBO Games, dezvoltatorul danez al jocului Subway Surfers, de asemenea, nu au răspuns la mesajele prin care se solicitau comentarii cu privire la reclame.
Apple și Alphabet, compania ce deține Google, care administrează aplicațiile pe platformele lor software interne pentru iPhone și, respectiv, telefoane Android, au retrimis întrebările la dezvoltatorii jocurilor.
Normele privind reclamele variază în funcție de țară, dar în Marea Britanie - unde Cassis și fiul ei locuiesc - Autoritatea pentru Standardele de Publicitate este cea care monitorizează campaniile publicitare. Autoritatea a declarat că, deși nu investighează în prezent nicio reclamă a guvernului israelian, în general, orice reclamă cu imagini explicite ar trebui să fie „atent orientată departe de cei sub 18 ani”.
Editor : A.C.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News