În prezent, cinci milioane de şoferi din întreaga lume au abonamente de car-sharing, arată o estimare a celor de la AlixPartners. Până în 2020, numărul lor ar urma să ajungă la 26 de milioane. Este o tendinţă care va goli parcările şi care se adaugă unor servicii care au în spate acelaşi concept de folosire la comun a proprietăţilor.
Marile companii auto încearcă să se adapteze la noua economie. Ford a anunţat că lansează un serviciu de car-sharing, prin care proprietarii îşi pot închiria maşinile contra-cost către alţi şoferi. La fel şi noul Mini Clubman al celor de la BMW vine dotat cu posibilitatea de a închiria maşina. Şi nu sunt singurele servicii de acest gen. Pentru proprietarii maşinilor, închirierea reprezintă un venit suplimentar. Pentru cei care închiriază maşina reprezintă un cost în minus, pentru că nu mai trebuie să devină proprietari.
Studiile arată că, pentru fiecare maşină folosită la comun de mai mulţi şoferi, dispar din trafic între 9 şi 17 maşini. Conceptul se numeşte car-sharing şi le permite şoferilor să folosească maşina doar atunci când au nevoie de ea. Cum numărul maşinilor din trafic scade, acest sistem le-ar putea aduce companiilor auto o scădere puternică a vânzărilor. De aceea încearcă să controleze chiar ele sistemele de închiriere.
Iniţial, companiile auto îşi închiriau propriile parcuri auto. Prin serviciul DriveNow, de exemplu, BMW a dus în marile oraşe maşini pe care şoferii le pot închiria cu ajutorul unor cartele. Plata se face la minut.
Acum însă situaţia se schimbă. Proprietarii persoane fizice primesc posibilitatea de a-şi închiria maşinile contra cost, prin sistemele gestionate de companiile auto. Ford a anunţat lansarea unui astfel de sistem în şase oraşe din Statele Unite şi în Londra. Vor putea fi închiriate maşinile proprietate personală cumpărate prin credite luate de la divizia financiară a Ford. Pentru cine a dat 20.000 – 25.000 de euro pe o maşină şi nu o foloseşte toată ziua, închirierea ei reprezintă recuperarea unei părţi din cheltuieli. În mod asemănător, noul MINI Clubman va fi dotat cu un sistem care să permită închirierea rapidă a maşinii.
Desigur, o maşină folosită de mai mulţi şoferi are costuri mai mari de întreţinere, deoarece uzura apare mai rapid. În plus, companiile de asigurări s-ar putea să nu fie prea încântate de faptul că o maşină este folosită constant de alte persoane decât cea care a cumpărat poliţa. Dar, până la urmă, şi asigurătorii vor trebui să se adapteze la funcţionarea noii economii.
Uber le permite şoferilor să îşi transforme maşinile în taxi. Lyft permite ca două persoane care au acelaşi drum să folosească aceeaşi maşină. Iar Air BNB este un serviciu care permite folosirea locuinţelor pentru cazarea turiştilor şi care a ajuns să aibă o valoare de piaţă mai mare decât lanţurile hoteliere Marriot şi Hilton.