Foto „Ca și cum ai merge pe Lună”. Mărturii despre cea mai înfricoșătoare rută maritimă din lume
Călătoria extremă prin Pasajul Drake, între America de Sud și Antarctica, este considerată una dintre cele mai periculoase rute maritime de pe planetă. Cu valuri uriașe, furtuni violente și condiții de neimaginat, această strâmtoare testează limitele navigatorilor și depășește fricile turiștilor care vor să ajungă pe „continentul înghețat”, relatează CNN.
„Cea mai temută zonă de apă de pe glob – și pe bună dreptate”, spunea Alfred Lansing despre expediția lui Ernest Shackleton din 1916, care a traversat Pasajul Drake într-o barcă mică de salvare.
Pasajul Drake, cândva rezervat exploratorilor și marinarilor experimentați, este acum o provocare pentru tot mai mulți turiști care merg în Antarctica. Deși traversarea poate dura 48 de ore, pentru mulți, a supraviețui agitației oceanului face parte din aventura de a ajunge pe continentul îndepărtat.
Pentru oceanografi, Pasajul este un loc fascinant datorită a ceea ce se întâmplă sub suprafața apelor agitate. Iar pentru căpitanul de navă, este o provocare care trebuie abordată cu frică.
„Efectul de canalizare”
Pasajul Drake are aproximativ 1.111 kilometri lățime și o adâncime de până la 6.000 de metri. Peninsula Antarctică, unde ajung turiștii, nu este Antarctica propriu-zisă, ci o peninsulă care se întinde spre nord din Antarctica și se îndreaptă spre sudul Americii de Sud. Aceasta face ca apa să se adune în fisura celor două continente.
„Este singurul loc din lume unde vânturile pot circula în jurul globului fără să întâmpine uscat – iar pământul tinde să calmeze furtunile”, spune oceanograful Alexander Brearley, șeful oceanelor deschise la British Antarctic Survey.
La latitudinea Pasajului Drake nu există teren care să încetinească vânturile, iar acestea pot călători în jurul lumii cu o viteză mare, ajungând apoi să lovească navele.
„Înainte să te îngrijorezi prea tare, trebuie să știi că înălțimea medie a valurilor din Drake este mult mai mică — de obicei între patru și cinci metri. Totuși, aceasta este încă dublu față de ceea ce vei găsi în Atlantic”, adaugă Brearley.
„Oceanele sudice sunt în general foarte furtunoase, dar în Drake apa este practic strânsă între Antarctica și emisfera sudică”, adaugă el. „Acest lucru intensifică furtunile”, fenomen pe care-l numește „efectul de canalizare”.
Pasajul Drake face parte dintr-un curent oceanic imens, cu până la 150.000 de metri cubi de apă care curg pe secundă.
Pentru oceanografi, spune el, Pasajul Drake este „un loc fascinant”, este acasă pentru ceea ce el numește „munți subacvatici” sub suprafața apei. Curentul enorm care trece prin pasajul (relativ) îngust face ca valurile să se lovească de acești „munți” sub apă. Astfel, „valurile interne”, creează vârtejuri care ridică apa rece din adâncurile oceanului.
Obligația naște frică
Un alt aspect important care face Pasajul Drake atât de înfricoșător: teama în sine
Înainte de deschiderea Canalului Panama în 1914, navele care călătoreau din Europa spre coasta vestică a Americilor trebuiau să ocolească Capul Horn, un traseu periculos, dar necesar, pentru a ajunge la destinație. Brearley subliniază că, spre deosebire de alte rute comerciale, Pasajul Drake a fost o cale obligatorie pentru nave, motiv pentru care a fost atât de temut de-a lungul istoriei.
Nu erau doar nave de marfă mari. Și navele de pasageri făceau aceeași rută.
La capătul Capului Horn există un monument în memoria celor peste 10.000 de marinari care se presupune că și-au pierdut viața în această zonă.
„Nu ne jucăm cu norocul”
Navigarea prin Pasajul Drake este o sarcină extrem de complexă, care necesită umilință și o doză de frică, spune căpitanul Stanislas Devorsine, unul dintre cei trei căpitani ai vasului polar „Le Commandant Charcot”.
„Trebuie să ai o frică sănătoasă”, spune el referitor la Drake. „Este ceva care te menține concentrat, alert, sensibil la navă și la vreme. Trebuie să fii conștient că poate fi periculos – că nu este niciodată o rutină.”
Devorsine, care traversează Drake de peste 20 de ani, povestește despre mări agitate, cu valuri de peste 20 de metri și vânturi puternice.
„Suntem extrem de precauți — oceanul este mai puternic decât noi”, spune el. „Nu suntem capabili să navigăm în vreme rea. Navigăm în mări agitate, dar întotdeauna cu o marjă mare de siguranță. Nu ne jucăm cu norocul.”
Căpitanul spune că trebuie să alegi momentul potrivit pentru a traversa Pasajul Drake și să schimbi direcția, dacă e nevoie, pentru a face față mai bine valurilor.
Traversarea Pasajului Drake necesită o planificare mult mai riguroasă decât alte călătorii maritime. Căpitanul Devorsine și echipa sa urmăresc prognoza meteo cu atenție extremă, începând cu zece zile înainte, și ajustează traseul sau timpul de plecare pentru a evita condiții periculoase. Scopul nu este doar siguranța, ci și confortul pasagerilor, chiar și în fața condițiilor dificile.
Care este motivarea
Devorsine, care acum își petrece 90% din timp navigând în ape polare, se simte acasă pe Pasajul Drake. „Când eram copil mic, citeam cărți despre aventurile maritime ale marinarilor și ale eroilor polari”, spune el. „Mă atrăgeau lucrurile dificile — îmi plac provocările. De aceea am urmat drumul pentru a putea naviga în aceste zone.”
Prima sa experiență în zonă a fost participarea la o „cursă în jurul lumii” cu o barcă cu vele când era tânăr, plecând din Franța și ocolind Capul Horn.
„A fost visul meu pentru că este dificil, periculos și provocator”, spune el.
Nu este singurul. Unii clienți sunt atrași de călătoriile în Antarctica datorită drumului dificil. „Cred că (ei) sunt atrași de aceste zone (ale Oceanului Sudic) pentru că sunt sălbatice, pot fi agitate și este o experiență unică să ajungi acolo”, spune el.
Nu toți călătorii caută adrenalină, spune Edwina Lonsdale, directorul Mundy Adventures. Traversarea Pasajului Drake este un subiect sensibil. „Discutăm toate detaliile pentru ca oamenii să știe exact ce cumpără,” explică ea, subliniind că o călătorie în Antarctica este o investiție semnificativă.
Pentru cei îngrijorați de răul de mare, Lonsdale recomandă alegerea cu grijă a navei. Dacă în trecut navele erau simple și robuste, noile modele oferă tehnologie avansată și confort, fiind proiectate să navigheze mai adânc în regiunile polare.
Lonsdale spune că cu cât nava este mai sofisticată și ofertele de la bord sunt mai bune, cu atât vei avea mai multe distracții în cazul în care ai parte de vreme rea.
Secretele navigării prin Pasajul Drake
Pentru a înfrunta marea agitată a Pasajului Drake și a ajunge în Antarctica, călătorii au nevoie de pregătire și o doză de prudență, iar sfaturile experților pot transforma o traversare dificilă într-o experiență de neuitat.
Majoritatea navelor oferă bomboane de ghimbir în timpul vremii nefavorabile, dar adu-ți și tu propriile bomboane, precum și orice medicament pentru răul de mare pe care dorești să-l iei. Unele nave oferă acupunctură la bord, dar o poți face înainte de plecare, deoarece persistă mai mult timp.
Cele mai bune sfaturi ale lui Devorsine sunt să privești orizontul, să te ții de balustradă când te plimbi pe navă, să fii atent la uși și „să nu sari din pat.”
Jamie Lafferty, fotograf și ghid de excursii în Antarctica, spune că din cele 30 de traversări ale sale, doar una, în 2010, a fost extrem de turbulentă. „Traversarea Pasajului Drake este mult mai calmă acum, datorită prognozelor moderne și stabilizatoarelor de pe nave. Nu va fi lină, dar e mult mai previzibilă decât înainte.”
El recomandă ca tratamentul să fie luat înainte: „după ce începi să vomiți, medicamentele nu mai sunt de niciun ajutor.”
Dacă pastilele nu-și fac efectul, Warren Cairns, cercetător senior la Institutul de Științe Polare are un sfat suplimentar:
„Singurul lucru care funcționează pentru mine este să merg la medicul navei pentru un plasture de scopolamină,” spune el.
Important este să simți siguranța: „Există un nivel extraordinar de siguranță în construcția acestor nave” spune Lonsdale. Vă aflați într-o zonă incomodă, dar nu periculoasă.
Dacă nimic nu funcționează, amintește-ți motivul plecării.
„Motivația și entuziasmul de a descoperi acele latitudini sunt foarte importante pentru a înfrunta răul de mare,” spune Devorsine.
„Dacă ai merge pe Lună, te-ai aștepta la o călătorie incomodă, dar ar merita,” spune ea. „Trebuie doar să te gândești: „Acesta este prețul pe care trebuie să îl plătesc pentru a ajunge dintr-o lume în alta.”
Editor : Andreea Stanciu
- Etichete:
- antarctica
- luna
- marturii
- ruta maritima
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News