Producătorii auto, care ar putea fi printre primii beneficiari ai eliminării sancțiunilor, au început să se pregătească încă de la sfârșitul anului 2013, când au fost lansate actualele negocieri și au fost eliminate unele sancțiuni.
La doar câteva ore după acordul dintre Teheran şi Occident, Peugeot-Citroen a anunţat planuri privind producția de mașini în Iran. Constructorul francez îşi apăra poziția de lider al pieței avută înainte de înăsprirea sancțiunilor, în urmă cu patru ani.
Concurenţa este însă acerbă, pentru că producători precum Volkswagen Group și Renault vor să prindă cât mai rapid o poziţie bună în Iran, relatează Automotive News.
Renault, proprietarul Dacia, nu a făcut un anunţ oficial legat de intenţiile sale, însă, potrivit unor surse, face tot felul de demersuri. E o piaţă cu un potenţial uriaş pe termen lung, cu o populaţie de 77 de milioane de oameni şi un consum în creştere. Şi pentru că veniturile nu sunt totuşi mari, ar fi o piaţă în care se potriveşte foarte bine Dacia.
Înmatriculările auto din Iran au atins în 2011 un nivel record de aproape 1,6 milioane de vehicule, înainte de a se prăbuși din cauza sancțiunilor.
Producția de vehicule din Iran a scăzut cu un milion de vehicule în doi ani, fiind desființate 100.000 de locuri de muncă.
După relaxarea sancțiunilor în 2013, vânzările și-au revenit la un nivel estimat în acest an la 1,2 milioane de vehicule.
Eliminarea sancțiunilor ar putea permite pieței să revină la vânzări de 1,6 milioane de vehicule în 2016, estimează analiștii, fiind posibil ca înmatriculările să atingă ulterior două milioane de unități.
Marii producători auto europeni care vor să revină în Iran vor fi concurați puternic de companii chineze precum Chery și Lifar, ale căror mașini ieftine au câștigat teren în perioada sancțiunilor.
Mărcile de calitate ar trebui însă să recâștige piața odată cu redresarea economiei, producătorii japonezi fiind și ei bine plasați, potrivit analiștilor de la IHS Automotive.