Acum, că au fost dați în folosință și ultimii 34 de kilometri, șoseaua de viteză leagă Sofia de portul Burgas, prin Plovdiv. Iar spre vest, autostrada Tracia conectează Bulgaria cu coridorul transeuropean 8, care pornește de la Tirana și leagă Marea Adriatică de Marea Neagră, prin Albania, Macedonia și Bulgaria.
Cea care a proiectat șoseaua, în urmă cu 40 de ani, este mulțumită că a apucat să își vadă împlinit proiectul.
„E trist că spunem că a fost nevoie de 40 de ani pentru terminarea unui proiect. Germanii au altă vorbă: dacă e terminat, totul e bine”, spune Dena Palankova, proiectanta autostrăzii.
Citiți și Astăzi se decide înființarea Autorității Naționale pentru Autostrăzi
Proiectantul are şi o explicaţie pentru marile întârzieri ale construcţiei autostrăzii: „Atunci, pe vremea comunismului, totul era mai delăsător, totul se făcea într-un alt ritm. Valoarea timpului era cu totul alta şi era suficient dacă se făcea ceva, nu contau doar banii”.
Odată cu finalizarea ultimului tronson al autostrăzii, şoferii pot circula cu 140 de kilometri la oră, de la Sofia la malul Mării Negre.
Până acum, drumul de la Sofia la Burgas dura o oră cu avionul, patru ore cu autobuzul, iar cu trenul între 6 şi 9 ore.
Totuşi, pe lungi porţiuni ale şoselei nu sunt staţii de benzină, astfel încât şoferii sunt sfătuiţi să-şi facă plinul de benzină. Autorităţile de la Sofia au anunţat că o altă autostradă, Mariţa, care va străbate Bulgaria de la nord la sud, va fi finalizată până la mijlocul anului viitor.