Boeing a acceptat să plătească peste 2,5 miliarde de dolari într-o înțelegere cu justiția americană, în legătură cu cele două accidente mortale din 2019 în care au murit aproape 350 de oameni. În schimbul acestei sume, compania, care și-a recunoscut responsabilitatea, nu va fi obligată să pledeze vinovată în instanță, relatează The Guardian.
Boeing a fost acuzată oficial ieri că a indus în eroare autoritățile în timpul procesului de aprobare al modelului 737 MAX, implicat în cele două catastrofe aeriene. Accidentele au dus la consemnarea la sol a tuturor avioanelor de acest tip vreme de 20 de luni. Interdicția a fost ridicată abia în noiembrie, după ce Boeing a adus îmbunătățiri semnificative sistemelor de la bord.
Angajații Boeing au ales „calea profitului în locul transparenței”, pentru că nu au furnizat informații importante Administrației Federale a Aviației (FAA) din SUA, autoritatea principală de reglementare a companiilor aeriene din SUA, a precizat David Burns, rerezentant al Departamentului de justiție, într-un comunicat de presă.
Burns a a adăugat că Boeing a făcut eforturi de „a-și acoperi înșelăciunea”.
Zborurile cu Boeing 737 MAX au fost întrerupte în întreaga lume în martie 2019, după tragediile aviatice din Indonezia și Etiopia, care au ucis 346 de persoane. O investigație a Congresului din martie 2020 a concluzionat că Boeing a promovat o „cultură a disimulării” și a fost „extrem de ineficientă” în supravegherea dezvoltării modelului MAX. La o audiere a Congresului din octombrie 2019, senatorul Richard Blumenthal a acuzat Boeing că a vândut „sicrie zburătoare” ca urmare a deciziei sale de a ascunde problemele semnalate de piloți.
Boeing a recunoscut că doi dintre piloții săi tehnici au înșelat autoritățile de reglementare cu privire la siguranța software-ului MCAS de prevenire a blocajelor, implicat în ambele accidente fatale.
Acordul include o compensație de 2,2 miliarde de dolari pentru familiile persoanelor ucise în cele două accidente aviatice și o amendă de 243 milioane de dolari.
Într-un comunicat de presă, Boeing a dat vina din nou pe foștii săi angajați.
„Acordul se bazează pe comportamentul a doi foști angajați Boeing și a faptului că au omis intenționat să informeze FAA cu privire la modificările sistemului MCAS”, a arătat compania.
Editor : Monica Bonea